Bogoslovlje
удовицу свога брата, па да изврши и акт ппјетета прела покојноме брату и да стекне опште сплпатпје свпх грађана (псп. Рут. 4, 11), или да je не узле, па да се пзвргне општеы руглу п презпру. Сигурно je, да се у већини случајева одлучивао на прво. Изување сандале уједно je свакако клало п символично значење одрпцања деверовпх права власнпштва на снају (псп. Рут. 4,7.), j ер je сандала важила као символ права и власнпштва (Пс. 59. (60), 10. 107 (108), 10.). Ступањем на земљпште узила се оно у посед, a обућом у којој се стојп на њему, потврђује ce то власнпштво. Изување обуће постало je на тај начпн символом напуштања свога права п свога поседа. При обреду halise ыодпфпцпран je символ у томе, што сандалу не пзува девер и не предаје je снајп коју неће да узле, него му je она пзува, и тиле га лпшава права, које je он имао прела њој и према покојном брату или родитељској кућп. 1 Мојсејевпм законодавством дакле, олакшава се обпчајно право левпратскога брака, алп се то олакшење огранпчава опет таким проппсима, које je слабо ко могао прпхватити. Сала прпнудност тога брака није могла деловатп тако тешко нити je била тако велика жртва са деверове стране, како тврдп Стеллецшй (о. с. 297) и Глаголевъ (о. с. 9.). То je оно, найме, општи обичај међу Јеврејима, на који су се сви навпкавалп joui од ранога детшьства. Зато нпје могло бптп ни прпродне одвратностп (horror naturalis), нити се помпшљало на њу, jер што je постало навпкоы, као друга природа, то не може бптп одвратно. 2 Ако се ппак гдекоји девер устручавао, да не изврши пропис о левиратском браку и дозвољавао, да се над гыш изврши halisa, ту су по среди морали бптп само лични, егоистпчни, моментн. Девер je у томе случају желео, да њему прппадне братовљев ныетак, и да га не мора вратпти »сину« братовљеву. У прва je времена обред »halice« (»изувања«) био свакако једноставан, али се временем та једноставност, све впше компликовала. Равпни су найме створили посебни обред »halise« са разипм проппсима, којп су пзложеип у епецпјалнол талмудском трактату Jevamoth (I.lрактат трећег Зедег-а-Тадмуда: Xasim) и
1 Keil. о. с. 538. Апш 4.
2 Протип Глалолевъа (о. с. 9.).
94
Богословље