Bogoslovlje

боравпште једно место испод оне средине између плироые и материјалног света, где се излазила његова мајка Ахампт. Димпург je створио мат.еријалнп свет и у њему човека материјалног и духовног. Ахамот je. без знања свог сина Димијурга, посејала и бацила своје духовно семе. Помоћу овог семена људи су могли да дођу до средине између плироме и материјалног света, т. ј. до места где борави Ахамот, која je у исто време и мајка пневматичара. У овом видљивом свету постоје три главна елемента, а то су : материјални (Ολη ), средње духовни (ψυχή) и чисто духовно елеменат (πνεύμα). Према томе људи, који су састављенп из сва три елемента, они су и хилпчари, психичари и пневматичари. Присталице Валентинове убрајаху себе у пневматичаре, јер мишљаху да они у својој природн имају све духовне елементе, које им je послала Ахамот. Они проповедаху да су све поменуте елементе развили до савршенства и тиме добили потиуно сазнање о Богу и Ахамоту. За обпчне хрпшћане говораху да су психичари, а хиличаре сматраху сатаниним присталицама. Крај овом свету биће тада када Ахамот, заједно са пневматичарима, буде напустио своје место боравка, т. ј. средину између плироме и видљивог света и уђе у Небеску плпрому и тамо се ујединп с Христом. Тада he Дпмиург напуститп своје место боравка и заузеће, заједно са психичарима место средине између неба и земље, где je раније била његова мајка Ахамот. Психичари немају никакове могућностп да уђу у небеску плирому, а хиличаре ће заједно са материјом сагорети ватра. Присталице Валентинове су износили доказе из јеванђеља, noMohy којих су тврдилп да постоје трпдесет еона. Многа места су из св. Писма нарочито изопачили и тумачплп их на свој начин. По том кривом тумачегьу су доказивали да се Ахамот, пневматичари, психичари и хиличари налазе изван небеске плироме. 1 Принеј помиње и неке ученике Валентинове, који су даље развијали гьегову јерес. Од ових ученика су били најпстакнутији Птоломеј, Секунд и Марко Маг.

1 Ireneiis: Adversus haereses lib I. cap. 1 —8; Migne: gr. ser. t. 7. col. 445—537.

128

Богоспов.ъе