Bogoslovlje

Пошто je Иринеј опнсао Валентинову јерес, он прелази на Симона Мага, кога ематра за зачетника свих ј ереси уопште. У почетку опнсује његов живот и каже да je родом из Самарије. Самарјани су га поштовали као велику божанску силу. Он се крстио-у Самарпји, где je покушао да од апостола Петра и Јована купи за новац право полагања руку, т. ј. давати Св. Духа. Апостоли су га одбплп, и он je после отпао од апоi-толске цркве. Доцније се здружио с неком Јеленом из Тира и с щом je путовао по истоку. Он je себе огласио месијом и Богом, а за Јелену jè говорио да je Енија (божански разум) и да je она мајка анђела. Њезина деца анђели, који су у исто време творци света, истерали су je с неба и бацили у материју. Енпја je на земљи прелазпла из једног тела у друго, док није прешла у Јелену, пратилицу Симона Мага. Сада je Симон Маг, као Бог, сишао на земљу да овај женски еон, т. ј. Јелену, одведе на небо и да спасе све оне људе, који буду у њега и у Јелену веровали. После тога говори о Менандру, његовом наследнику, који je такођер био Самарјанин и који je био врло велики чаробњак. Он je говорио да je послан од спаситеља да спасе људе. И он je тврдио да су анђели створили свет. За анђеле je говорио, као и Симон Маг, да су рођени од Еније. И он се издавао за еона и месију. 1 Даље говори Иринеј о јеретику Сатурнину, који je -био родом из Антијохије. За Сатуриина каже да je учио да постоји непознати отац, који je створио аиђеле, арханђеле, силе и власти. Цео овај свет и све што се у ньему налази створили су седам анђела. Анђели су створили и човека, и то на овај начин : Они су једаред видели неку сјајну слику, ко ja се са висине спуштала доле. Аиђели су покушали да je задрже, али je слика на то одлетела у висине, одакле je силазила, и изгубила се. Када су то видели, они се посаветују међусобно и реше да створе човека, који ће одговарати, по свои лику, поменутој слици. Пошто су тако начинили човека, покушали су да га усправе, али он се иије могао усправити, већ je пузио по земљи као црв. Горња сила се сажали на ово биће, па посла животну искру (σπινθήρ), која je усправила човека и дала

1 Ireneus; Adversus haereses lib 1. cap. 23 § I—s;1 —5; Migne: gr. ser. t. 7. col. 670—673.

129

Принејево пзпагање гностпчких jepecn