Bogoslovlje

своју снају без иметка, јер син који бц се родпо из тога левпратског брака не би имао нпкаквог· »очевог« (заправо стричевог) наследства, иако би се сматрао законптпм спном покојнпка. Једино би у томе случају преостајало, да сестре морају вратитп наследство, на које су пмале по закону потпуно право. То се не може побита тврђењем некојих научника, да je та законска одредба о кћерима наследнпцнма (Бр. 27, 5.) тек доцпије уведена 1 , jep je и пре те одредбе владало уверење у народу, да кћери одржавају име, а с тим п пметак очев. То се впди из примера кћери Селофадових, које говоре Мојсеју : »зашто да се истреби име оца нашега из средине његовог племена, зато што нема спна ; дај нам наследство међу браћом оца нашега« (Број. 27, 4.), што пм Мојсеј и даје. Из наведенпх разлога јасно je, да ее под пзразом »ben«, овде не може разуыетп »спн«, него у опште »дете«. Но шта je бпо стварнп узрок левпратскоые браку ? У цитпраној одредбп Пон. Закона 25, s—lo,5 —10, образлаже се она потребом очувања имена братовљева у Израпљу (ст. 6.), алп се при томе нпшта детаљнпје не образлаже, зашто je потребно то очување. Проучавањем начина живота и обпчаја разнпх народа дошло се уз то до резултата, да се п код њих налазе браковп слпчнн левпратском браку код Јевреја. То je навело многе научнике 2 да тврде да левпратскп брак нпје нпшта друго, него преостатак »скупнога брака« »(Gruppenehe) или »полпандрпје« т. ј. такога брака, где више мужева пмају само једну заједничку жену 3 . Али да je левпратскп брак запета преостатак полпандрпје, било би нејасно, зашто се йао главнп захтев пстпче, да се дете пма назватп само по једној одређеној особи. А не би било јасно ни то, зашто je удовпца м о р ал а бптп без дец е. Да подкрепи споменуто мншљење, Michaelis наводи као пример женидбу код Монгола. Он тврдп найме, да се код Монгола сва браћа морају задовољитп с једном женом, ако им случайно гытхови суседнп народи, којп живе у полигамијп, не продају довољан број жена. Деца из таког заједнпчког

1 Испор : Nowack. о. с. стр. 347, 348, Benzinger о. с. стр. 291

2 Испор. на пр, Achelis Th. : Die Entwicklung der Ehe, Berlin 1893, стр. 36. Michaelis J. D. : Mosaisches Recht, 2 All. Neutlingen 1785, 11. § 98.

3 О »скупном браку« n осталпм мишљењима о поставку брака, као и Шихове побијање нпдн мој чланак у Богословљу од 1927, св. 2.

86

Богословље