Bogoslovlje

je да ce означе ствари које чине нечистим пзраиљски око полна нечистота за време ноћи (полуција) и изметпне непрекривене земљом (П. зак. 23, 10. след.). »‘Ervath«, status constructus singularis од »‘erva«, означава, у опште, голотпњу (Пост. 9, 22, Језек 16, 8 Излаз. 28, 42),нетто срамно (Лев. 18, 6. Ис. 47, 3.) ружно, а под »davar« овде се свакако подразумева; предмет, ствар, »нетто«. Под »‘ervath davar« мшјли се, дакле, свакако, на нетто срамно, ружно, што не доликује жени. 1 Septuaginta (LXX) преводи тај израз са ; »ασχημον πράγμα« а Вулгата : »aliquam foeditatem«. Како je то нпак врло широк појам којн се може разно схваћати, постојао je управо y томе питању велпкп спор пзмеђу гласовптих академпја Хилелове (Hillel) н Шамајеве (Šammaj); савременика Христовнх. Шамајева школа узнмала je реч: »‘ervath davar« ирема њеном ужем значењу и полагала главку важност на пзраз »‘ervath«. Учила je за то, да може муж својој жени дати распусну књигу само у случају да je нашао на њој крупне телесне пороке или када je вршила блуд или друге непристој пости, а и то само онда ако су то могла доказати 2 или 3 сведока. Школа Хплелова, напротив, више je обраћала пажњу на реч »davar« и за то je тврдпла да je развод дозвољен збогма каког узрока или непристојности. Довољан je разлог за развод, по Хилелу, ако жена прегоре јело или га пресоли или ако сема шта на њојзи не свпђа њеиоме мужу. Раби Акиба, један од најгласовитијих присталида Хилелове школе из I. века, позивајући се на речи Торе : ако не нађе милости (»hen«) у очпма његовим (Пон. зак. 24, 1.), учио je да je развод дозвољен чак и онда »када когод угледа лепту жену од своје жене«. Талмуд се потпуно слаже с тим мишљењем и још придодаје, да се жена може отпустити и ако ни je по укусу мужевљевом, на пр. ако joj смрди из уста, ако на улнци једе, пије, предедши излази непокривена на улицу. Ово последње сматрало се већ као бесрамност. И кад je жена у кући говорила тако гласно да je чују и суседи. могао je муж да јој даде отпусну књпгу, а поготово у случају када je

1 Нпчим mi jo доказано мишљење, да се под ‘ervath davar подразумева; сексуална абнормалност жене којом се онемогућује плодан брак, како «гасли Guthe »Kuzes Bibelwörterbuch, Leipzig 1903, str. 143.

162

Богословље