Bogoslovlje
жена достала тако ырска своме мужу да je он не може виже да сноси. 1 Наведенн примери јасно илустрпрају на какав јенизак ниво пало поштовање женино. Зато je само по себи јаснодаје превладало блаже-учење Хцлелово којеје више угађало масии попуштало човеч ј им страстима. Строго и високо етично учење Шамајево нпје могло стећп опште симпатпје. О томе нам лепо говоре ученд Јевреји онога времена, Јосиф Флавије 2 и Филон Александријскп. 3 Разводи бракова постали су тако многобројни π чести, да се већ нико ндје ни стидео. Сам Флавије приповеда о ■својим браковпма, и ако нема стварне потребе, без ма каквог устручавања. Узео je за жену, на заповед ВеспазијановуЈедиу Јеврејку лзмеђу ратних заробљеннка из Цезареје. Када га je •ова, убрзо, оставила, узима једну из Александрије, којуопет ■онлапушта и ако му je родила троје деце. Није му се свиђало њено понашање. После тога узима за жену једну крсћанку. 3 А тако je сигурно било и у осталим породицама. Разумљиво .je зато учење Хилелово, који je и иначе настојао да прилагоди проппсе Св, Писма обичајима и назорима својих савременика. 5 По речимаТалмуда (Gemare) ствар ce je препуштала лично j увиђавности и укусу, ј ер »шта je за једнога сасвим индиферентно то може бити за другога неподношљиво«. 6 Изгледа да je Шилелово учење, ппак, много ближе духу Торе. Пророщша je, найме, најомиљенија слика за савез Јахвеов и Израиљев брак и брачна верНост. (Ос. 1—3,. Jep. 2, 1. Језек. 16. Исаија 50, 1. 54, 5.) Добра и верна жена држи се за непрюцеживо благо које се треба добро чувати (Приче Солом. ■3l, 10. 12, 4. 18, 23. Зато иустају пророци против брачне неверности мужевљеве са захтевом да се чува брачна чистота(Малах. 2, 14—16. Приче 18, 22. след.).
1 Gittin 9, 10.’, babil. Gittin 89а 90ab Kethuboth 7, 6. Испор. и DrJohanues Leipoldt. Jesus und die Frauen, Leipzig 1921. стр. 69, 71. ; Dr. -Job. Döller ; Das Weib im Alten Testament, Münster 1920, стр. 44. Ham.burger Realencyklopädie für Bibel u. Talsmud стр. 906.
2 Antiquität. IV, 8, 23.
3 »0 законима« 111. § 30 (исп. 35. 80).
4 Vita 75, 414. 76, 426.
5 Duschak : Mosaisch —Talmud. Eherecht. Wien 1844, 84. 85.
0 Стеллецшй ; Бракъ у древнихъ Евреевъ : Труды Кхевской духовн. Академ 1892, № 10 стр. 227.
163
Брак и содпјапни положа) жене код Јевреја