Bogoslovlje

тету Истока и као основу узети дјела источник Отаца. У погледу литургије треба сасвим одбацити метод латинизације, јер исток имаде стару, днвну литургију, која одговара његовој души. Turyn саопћава, да су у Белгији основана два засебна бенедиктинска мушка манастира и два женска, који имају цијељу спремање за зближавање источне и западне цркве на пољу догматском и литургијском, и кад наступи погодни моменат, ондз ће њихови питомци бити позвани на посао ширења уније у земљама бивше Русије. To je посао дуг и тежак, али зато сигурнији и дуготрајнији. Инициатива тога плана, по ријечима Turyn-a, припада великом (sic) митрополиту грофу Андрији ШепТИЦКОМ. Барон Константин Врангељу чланку; „Тежње Руса ка унији“ набраја доброчинства, која je учинила римска црква са папом на челу не само руској емиграцији, већ и Русима у Русији за вријелlе глади г. 1920-1921, и исказује дубоку благодарност. Врангељ констатује, да католичка црква, особито клир, показује особити интерес за прав, цркву, њезино учење и богословску науку. С том je сврхом основан институт за источне науке у Риму и „Oeuvre Monastique pour l’union des Eglises" y Белгији. Издају ce периодички журнали, брошуре и засебне књиге ради познавања псточне цркве. Сазивљу ce конгреси, зборови, сједнице и свечаносги у интересу уније. Многи манастири и срдени отворили су неточна одјељења, у којима ce спремају борци уније, a y многобројним семинаршма учи ce будући руски католички клир. Напокон многобројни крајеви Русије са чисто православним становништвом потпали су под католичке државе и католичка пропаганда, против опће жеље становништва, шири тамо свој рад. Врангељ говори о великој историјској погрјешци према руској цркви, кад су још крстоносци њемачког ордена и меченосци са благословом папе у православним крајевима сјеверо западне Русије „крштавалинарод, који je већ био крштен и својим понашањем убили углед западне цркве код Руса. Кад су затим Татари у XIII вјеку покорили Русију и одрезалије од Запада, не само да западно хришћанство није дало никакве помоћи Русији, већ су западни сусједи Пољаци предали чивутима на милост и нелиглост православие Украјинце. Све те успомене, које су оставиле дубоки слијед у души народа руског, престављају му католицизам као неку страшну силу, која тежи, да све шта je руско пот-

72

Богослов.ъе