Bogoslovlje
HupEeld докуменат Е 1 који се сада зове: Prist erschrift, sacerdotalis codex = Свештенички Кодекс, и обележава са Р сматрао као најстарији докуменат Петокњижја, дотле је Dillmann Р документа огласио млађим од Е нЈ, а старијим од D документа. 1 ). Узевши у обзир мишљење свију присталица ове хипотеза које се односи на време састава споменутих главних докумената (списа), доносимо овај закључак: Еје написан око 900 850; Ј око 800 750; Р око 800 700; D око 650. године. х ) W. V. Baudissin (Über den heutigen Stand der alttestamenllichen Wissenschaft. Giessen 1885), E. Schreder (Studien zur Kritik und Erkiarung der biblischen Urgeschichte. Zurich 1863), и Th. Noldeke (Unfersuchungen zur Kritik des A. Testaments. Kiel 1869).
Dr.
Тпхомир Радовановић.
(Наставиће ce).
Брак и социјални положај код Јевреја
Dr.
ДУШАН ГЛУМАЦ,
ДОЦЕНТ
Наставак. У првој глави књиге Постања стих 27. говори се о постанку човека и жене на земљи. Без опширног излагања ту се вели да је Бог створио човека по својој слиции прилици, „мушко и женско створи их“. Приповедач стоји, дакле, на становишту да су човек и жена били у прва времена сасвим равноправни и једнаки никаке разлике није било међу њима, јер их обадвоје своди подреч ~ha’adam“ човек, осим разлике полова „zakhar tmeqeva“ мушко и женско. Иста мисао о потпуној једнакости човека и жене долази и у другом извештају Постања. По томе извештају, наиме, жена се ствара из ребра мушкарчевог (Пост. 2, 23.) изгледа, дакле, да је зависна од њега, Али и ако је сшорена из једног дела човековог тела, наглашава се да је жена ~c e zer k e negd6“ = друг човеков раван њему“ (Пост. 2, 18. 20.). Положај је женин раван човековом. Они су у сваком погледу једнаки. Та се једнакост и равноправност изражава на особити начин и самим јеврејским језиком, где се употребљавају скоро потпуно једнаке
*) Вид. Богословље 1927., св. 2. 4. 1928. св. 2. 3. 4.
189
Брак и социјални положај жене код Јевреја