Bogoslovlje

учитељима, већ и ђацима свих наших учитељских школа а можда и богословија. Исто тако je и са Хербарт-Цилеровом методом. И њена популарност, после критика О. Messmer-a a.) „Grundlineen“-H б). Kritik zur Lehre von der Unterrichtsmethode“. Leipzig 1905), H. Gaudig-a („Didaktische Präludien.“) Leipzig 1909) и др., јако je у опадању. Она ce осуђује као страннутица y васпитању; осуђује ce, што својим формалним ступњевима уноси „многобројне нејасности и забуну“ у наставу. Њу данас, као неопходни поступак кога се треба придржавати при обрађивању сваке наставне јединице, напуштају чак и њени најодушевљенији представници. Што се тиче пак комбиноване методе, она би се могла препоручити за рад, ма и по формалним стушьевима, само не како je примењује г. A. Живановић да деца из II раз. слушају, како се ради с I разредом и да им се каже тек по нешто, само другим речима. Комбинована метода може корисно послужити, кад се са два разреда, на једном часу, обрађује по садржини различно наставно градиво, или кад се обрађује једно исто наставно градиво на разне начине. Али г. А. Живановић није у свему успео ни са провођењем Хербарт-Цилерове методе. Тако, његов I ступањ (анализа или припрема), скоро по правилу, садржи кратко понављање онога, што се учило само на последњем часу. Њиме се не припремају деца за ново наставно градиво изазивањем познатих, средних представа у свести и објашњавањем непознатих израза, већ се прави само кратак, често пуга непотребан увод. Примера ради ми ћемо навести припрему г. Живановића за наставку јединицу „Осуда Христова“ (К. II р. 165). Она гласи; „У који je недељни дан одржао Спаситељ са својим апостолима Тајну вечеру? (У четвртак). У који je дан почело његово страдање? Кад Га je Јуда издао у врту Гетсиманском књижевницима и фарисејима? (У четвртак). Куда су одвели свезана Спаситеља из врта Гетсиманског? (У двор првосвештеника Ане и Кајафе). Зашто су Га тамо одвели? (Да Му тамо суде). Je ли Спаситељ био штогод крив? Зашто ондада Му суде? (Да Га убију, да Га се само опросте) Сада слушајте, шта je било даље са Спаситељем! Ци љ : Сада ћу вам причати како су Спаситеља осудили на смрт. Шта ћу вам сада причати?“ Ни речи, дакле, о процесу суђења о сведоцима, о лажним сведочанствима, о поткупљивању лажних

251

Оцене и приказн