Bogoslovlje

сасвим; они треба да сазнају науку". 1 ) „Тада погледа Татхагата (=„Онај који je пут превалио“ први од 10 надимака Будиних) са оком Буде преко света, и посматраше бића..., и напослетку (виде) таква бића, код којих je све зависило од проповеди његове науке: ако им je објави, доћи ће она до сазнања, у противном случају биће искључена од овог сазнања. Из сажалења према овима Буда je услишио молбу Брамину. „Нека су широм отворена врата бесмртнога спасења; ко има уши да чује, нека верује“, с овим речима одлучи се он „да точак науке пусти у покрет“. Због ове Будине одлуке, коју je донео из сажаљења према свету а на спас богова и људи, завладала je велика радост у свима световима богова.“ 2 )

Готама Сакијамуни Буда je Буда т.ј. спаситељ у овоме ■светскоме периоду („калпи“). Али, било je и раније у прошлим „калпама“ БудА ; било их je у потпуно незапамћеној прошлости; као и у овој истој садањој „калпи“. По будистичком учењу, позајмљеним већим делом из браманске филозофије, материја, из које се овај свет образовао, постоји од вечности нестворена je. Али световй (светских система) било je неизмерно много и сви они временски стоје на једној линији, један после другог. Свет je, по свеопштем веровању у Индији (као и изван Индије, •о чему je било напомена), неким својим унутрашњим законима, т.ј. самом својом природом, осуђен на вечито наизменично пропадание и обнављање. Ово дели безгранично време на безбројне и огромне временске циклусе „калпе“. У једној „калпи“ (т.ј. од појаве до пропасти једног света) могу да се, нарочито по учењу каснијих будиста, појаве и више Буда, као што je ова калпа, у којој ми живимо и у којој су се пре Готаме Буде јавили три Буде, a један има тек да се јави, због чега je она названа „благословеном калпом“, за разлику од многобројних „празних калпа“, у којима се ни један Буда није јавио. И по •старијим будистичким списима Готама Буда je имао више ■својих претходника. Сарипута, ученик Будин, исповедајући пред самим Будом његову (Будину) науку, каже: „Кад би ме неко питао: Како мислиш, пријатељу Сарипута, да ли je у прошлим временима било других испосника и брамана у по-

') В. Ti eie, op. dt. S. 290—291. a) Dr Hermann Beck h, Buddhismus (Buddha und seine Lehre).

{Sammlung Göschen) Il Aulì. B-d. IL, S. 64 —65.

115

Месијанска идеја код културних народа пре Христа