Bogoslovlje

je он гоњен неодољивом тежњом за аскетским животом, оставио, с пристанком своје жене, срећан супружански живот и са старшим сином, Теодулом, отишао на Синај, „одушевљен мишљу о тишини и усамљеном подвижничком животу“. Овде je он проживео, „наслађујући се великом тишином“, дуго времена. Али после тога, њихова обитељ била je нападнута од варвара, који су одвели са собой, заједно са другим монасима, и његовог вољеног сина. Незнајући ништа о његовој судбини, старац, под притиском силне очинске љубави, подлеже дубокоме очајању, претпостављајући тужне могућности о даљној судбини Теодула („Narrationes“ I и II). Затим, приповедач прелази, све у истој форми беседе са поменутим τινες, на опис живота варвара, који су извршили напзд на синајске монахе. Они се претстављају као скитнице, који живе од лова и пљачке. Њихова се религија састоји у поштовању јутарње звезде (Луцифера), којој они приносе на жртву, у првом реду, лепе младиће добивене као плен. A ако таквих нема, онда се на жртву приноси бела камила, без икаквих недостатака. Жртвена се животиња постави на колена. После трократног обилажења око жртве, које je праћено певањем свечаних песама у част јутарње звезде, старешина церемоније задаје жртви први ударад, који je истовремено и знак за остале учеснике. Последњи одмах наваљују на жртву и мачевима je расеку на комаде. Очито и понекаду хиперболичној форми претставља ce грамжљивост, с којом гомила насрће на жртвену животинку, желећи да задобије поједине њене делове. Даље, приповедач прелази на опис живота синајских монаха, сликајући њихов врли живот и велике эскетске подвиге („Narrationes“ 111) 1 . Затим детаљно прича о варварском нападу на Синај, о заробљавању Теодула, о његовом тешком удесу и, најзад, о његовом спасењу и повратку на Синај заједно са оцем („Narrationes“ IV— Vil) 5 . Ово je дело једини извор, у коме се налазе днректни подаци о животу св. Нила. Традиционално описивање живота св. Нила темељи се, у главном, на „Narrationes“. Аутентичност овога дела у старо доба није оспоравана. Али je у најновије време К. Heussi 3 покушао да одбаци аутобиографски значај

1 Migne gr s. t. 79, col, 612 В - - 625 C.

3 ibid. col. 625 D—693 B. Детаљно излагање садржаја Narrationes HI—VH налази се код нас напрел, у опису живота св. Нила.

3 Внди његове радове: а) Рецензија на књигу Degenhart’ а у ,Theclog. Literaturzeitung“ 1915 (Nr. 18/19) s. 402; b) Nilus der Asket und de-

302

Богословље