Bogoslovlje
•слично овоме“. 1 На основу наведених цитата св. Нилу могла би се приписати песимистичка мисао о неопходности најпотпунијег одрицања света онога, што je везано са земљом. Но овакав закључак био би неправилан, јер стајао би у противуречности са општим благим духом Нилова учења. Одрицање материјалних добара од стране Нила и његово презирање света, што je земаљско, треба схватити у смислу осуде ненормалнога односа људског према материјалним добрима. Ту се материјална добра јављају сама за себе као цшь живота, те се задовољење виших тежњи човечјег духа ставља на последнее место и замагљује се прави смисао нашег живота. Ако се пак богатство, и уопште материјална добра, јављају као сретст в о за изражај милосрђа и љубави према ближњему, и на тај начин, помажу човека да се уздиже на лествици духовнога усавршавања, онда тако коришћење богатством Нил потпуно одобрава. Тако нпр. у писму добротвору монаха, трибуну Сосипатру, Нил се односи са љубављу и благодарношћу. „Руководећи се божанским знањем (γνώσει)“, пише он, „ти се стараш, најплеменитији, (πανάριότε) и радиш све саобразно овоме знању, следујући његовим правилима и законима. Зато и све ■своје богочувано богатство (θεοφύλακτον πλούτον) раздајеш монасима, према којима показујеш велику љубав... Поступајући тако ући ћеш у царство небесно несумњиво заједно са монасима, као њихов добри сапутник и слуга“. 2 Гледајући на материјална добра само као на сретство за доживљавање састрадања и љубави према ближњем, Нил често призива льуде на доброчинство, јер само у њему богатство добија свој прави смисао и право значење. Тако, ослањајући се на текст св. Писма: „Господу позаима ко покланьа сиромаху“ (Прич. 19,17), Нил каже, да сваки човек треба да раздаје своје богатство „да би га умножено нашао тамо (на небу)“... И далье; „Све што није дато на доброчинства стварно je узалудно и бескорисно, ине прати нас после смрти... Но сваки од нас треба да однесе све онамо, где се сами пресељавамо, да бисмо радо ишли када будемо позвани, знајући да смо скупили тамо велику резерву нетрулежног богатства“. 3 Прави je хришћанин,
1 Epist, lib. 11l CXXII col. 440 CD.
2 Epist. lib. II CLVII col. 273 CD.
3 „Peristeria", Sectio IV, cap. 17. col. 849 A.
55
Морално-аскетско учење св. Нила