Bogoslovlje
je, за оне који верују, Бог, пре свега, први узрок ствари, творац света и чувар реда у свету? Не! На то се од прилике одговара: Бог као први узрок, као узрок света, само je једна застарела, чисто философска (метафизичка) творевина без икаквог научног оправдања. Свет je вечан, материја je вечна, као и њено кретање (одн. сила) и ту нема места првом узроку. Појам првог узрока уопште je бесмислен, jep о узроцима има смисла говорити само у искуству, у вези са емпириским условные. Свет, природа je све. Ништа не може постојати изван или изнад света. Никакве објективне реалности нема појам Безусловнога, Апсолутнога (на супрот свему условљеноме и релативноме), појам Вечнога и Бескрајнога (на супрот свему условљеноме и ограниченоме). Према свему овоме изгледало би као да наука искључује појам Бога, као да je не само немогућно научним путевима доћи до Бога већ као да су сви научни путеви за религију затворени или као да сви ти путеви воде у безверје, у безбожништво (атеизам). Према томе би дакле изгледало да je атеизам засновав и оправдан теоријски, научно. Међутим, то није истина. Jep ако сама наука не може човека довести до Бога она га и не одвраћа од Бога. Нема те науке и философије која би могла доказати да Бог не постоји. Чисто теоријски атеизам, атеизам на чисто научној основи je немогућан. То се не може довољно нагласити на супрот Хекелу и осталим материјалистима који тобож у име науке доказују да нема Бога. Чисто теоријских, одн. философских разлога да Бог постоји има у најгорем случају исто толико и исто толико јаких као и супротнйх. Како je говорио један о највећих мислилаца, Кант, ми морамо о свету мислити као да произлази из Бога иако се објективна реалност Божја чисто научним путем не може ни доказати ни спорити. Откуда онда атеизам, морамо се питати, кад на њ не нагоне никакви теоријски, научни разлози? Одговор je јасан: он потиче из „практичних“ разлога, т.ј. из осећања и воље, а не из самог разума. Наука дакле није разлог безверју. То се мора нагласити. Увек je било људи који не верују. О њима говори и Св. Писмо 1 . Само у наше доба, на жалост, после Светског рата, све je већи број оних који не верују иако им наука не смета да верују; не верују из других, а не из науч-
1 Рече безумник у срцу својем: нема Бога (пс. 14),
205
Исус Христос и његови најалижи
Богословље