Bogoslovlje
ојачана, пречишћена и продубљена. А да je садашње критичностанье пролазно и да ће вера победити безверје, биће јасно сваком ко je увидео шта je и шта може сама људска наука,, ограничени људски разум. Религија je више него наука управо зато што je не сачињавају само интелектуални, рационални елементи већ и много моћнији ирационални, емоционални, мистички елементи. Религија није научно сазнање, сазнање самим разумом већ непосредне, интуитивно, инстиктивно сазнање свом душом и свим ерцем, свим бићем човековим. Зато и они који Бога не приз' нају свесно, разумом, а самим разумом то доиста и није могућно одају то признање врло често несвесно, инстиктивно ерцем и осећањем, у своме понашању, нарочито у невољи, кад се потпуно свесно или полусвесно обраћају некој вишој кад ce чујно или нечујно моле тајанственоме Највишему. Тога ће увек бити ма колико наука напредовала, мораће бити, јер свет иначе не би могао постојати. Свет, људско друштво би пропало, кад би ce несумњиво доказало и кад би било апсолутно извесно да Бога нема. Зар би и вера у науку, у будућност човекову без тога била могућна? Како се може веровати у будућност човекову, у његово крајње добро, без вере у највише добро, у Бога? Нама се чак чини да и у дубини душе сваког атеисте постоји увек, скривена, као последња могућност,. последња утеха и спас, вера у Највишега. Зато атеизам ни код, једног човека није и не може бити дефинитиван и апсолутан, већ се обично јавља у различним облицима пантеизма т. ј. обожавања природе и човека.
Др. Борислав Лоренц
МОРАЛНО-АСКЕТСКО УЧЕЊЕ СВ. НИЛА СИНАЈСКОГ
(Наставак)
В. ПРЕПРЕКЕ НА ПУТУ КА ДОСТИГНУЋУ КРАЈЊЕГ ЦИЉАРелигиозно-морално развиће човека и његово уподобљавање Богу претставља с једне стране дубоки унутрашњи процес, а с друге сложену и непрекидну борбу у вези са савлађивањем различних препрека. О овим препрекама св. Нил
222
Богословље