Bogoslovlje
воет као једну од најопаснијих страсти, Нил јој ставља насупрот уздржавање (έγκράτεια), које je „почетак активног живота, као што je цвет почетак плода“. 3 Хришћанин, по Ниловом, учењу, мора се старати о уздржљивом начину живота, који се карактерише тиме, што при искоришћавању ових или оних предмета, постоји мера и граница, постоји стварна потреба за предметом, а не само тежња ка уживању. Тако нпр, у писму епископу Епифанију, св. Нил пише: „да би наше тело било спокојно и да се не би распаљивало ни једном страшћу, које произилазе од пресићености, треба се старати о уздржљивом начину живота (προνοητέον έγκρατεστέρας διαγωγής). Као меру и правило при узимању хране треба завести не наслађивање,. већ стварну потребу. А ако се са потребом шесто удружи и наслада, зато што оскудица уме све да учини пријатним, онда. потребу не треба одбацивати. због насладе, која може доћи. . _ Напротив, извлачећи из света оно што je корисно, треба презирати само осећање насладе и искористивши потребно славити Бога“. 3 На тај начин, при нормалном задовољавању телесних потреба, елеменат чулне насладе показује се, по Ниловом, учењу, у своме правом изгледу и правом значају, као пропратни, другостепени и зависни елеменат, док се при страсти прождрљивости наслада и задовољство јављају као циљ сами по себи, ради кога се и употребљава храна. У овом случају оцртава се потпуно изопачење нормалног поретка, јер осећање насладе добија доминантну важност, која му не припада и, одликујући се интензивном силом вишег степена, нарушава самосавлађиваље човека. Као средство у борби са прождрљивошћу Нил препоручује уздржљивост, умереност и стално владање телом. Ово се достиже постом и бдењем. „Као што се конь, зауздан уздом, покорава вољи човековој, тако се и тело укроћено постом и молитвом, не отима из руку мисли, које су га укротиле, и не рже под утицајем страсних пожуда“. 3 У тесној вези са прождрљивошћу стоји и друга телесна страст, блуд (ηορνεία, luxuria), која у Ниловој схеми грехова заузима друго место. Ова страст, више него и једна друга, нарушава за хришћански живот неопходну чистоту и,.
1 ibid. cap. 1 col. 1145 A. г Episf. lib. IV, LVI col. 576 B. 3 ,De octo spirit, mal.“ cap. 3 col. 1148 C.
228
Богословље