Bogoslovlje

«би пао под утицај ове штетне страсти, јер „кад надвлада телесно, све пада у сан: и ум, и душа, и срце,“ 1 св. Нил препоручује као опште правило, „да се не губи много времена угађању телу, него да се чистим умом и трезвено служи Богу, не оптерећујући помисао товљењем тела и мирисом јела, не ласкајући сластољубљу стомака (ηδονήν γαστρός)“, 2 Што ce тиче пак телесне исхране, то св. Нил, иако je учио да човек треба само једанпут дневно да узима храну и то биљну, 8 ипак врсте хране сматра као субјективну ствар. Jep храна, по цветовом мишљењу, треба да одговара индивидуалним особинама сваке личности. Тако нпр , у писму епископу Филону, који je тражио упуство односно монашке хране, св. Нил пише: „Као што je телесни. склоп људски различая, и једни су болесни а други здрави, исто тако потребно je одредити и различну храну, прилагођавајући се потребама дотичне личности. Здравима треба давати за храну најпростије поврће ; слабијима, ради њихове утехе, финије вртарско поврће, a крајње изнемоглим и малаксалим, ради ојачања њихове снаге, треба давати у умереној количини и месо“. 4 По Ниловом учешу храну треба примата сваки дан у умереној количини и „не до ситости.“ 5 „Није грешно“, пише он монаху Харитону, „сваки дан у одређенк час примати умерену храну. Али када се понизиш до телесних потреба, треба што пре поново да обратиш мисао к небу, не узносећи са ньом ниједну од земаљских брига.“ 6 У својој телесној исхрани човек треба да избегава пресићеност, пошто „препуњен стомак вуче мисао човека доле, земљи, и чини га сагьивим за време молитве“. 7 И као што се у запрљаном огледалу не могу изразити црте лица, које се пред њим налази, исто тако и мисаона сила, затупљена преситошћу, не прима у себе Божје знање, jep ум не може да се узнесе горе, да би примио мио мирис сазрцања Божјег.“ 8 Осуђујући прождрљи-

1 „de monast. exercit,“ cap. XYI col. 740 A. 2 Narrat. 11l col. 616 A. 3 „de malignis cogitationibus" cap, XXV col. 1229 С. 4 Ер. lib. 11. СLX col. 276 CD. 5 de malig, cogitat, cap. XXV col 1229 С. 6 Epis't. lib. lI, LIX, col. 225 С. 7 de octo spirit, mal. cap I, col. 1145 В. 8 ibid. cap. 2 col. 1145 С.

227

Морално-аскетско учење св. Нила