Bogoslovlje
од вас не излази из врата своје куће до ујутру (Излаз. 12, 22.), што се не односи на пасху каснијих времена. Код пасхе у Египту морало се преноћити на месту, где се јело, док се код пасхе каснијих времена сме јести на једноме месту, a преноћити на другоме.“ Join се наводе и речи Pesahim 95b, раби Јехуде: „како то да за време друге пасхе (т. ј. месец дана после прве, 14. ијара) није обавезно да се преноћи у Јерусалиму, док je обавезно да се преноћи код оне код које се једе (бесквасно, т.ј. 14. нисана).“ Но управо из последньих речи р. Јуде виднее да се морало ноћити 14. нисана увече на месту на коме се јела пасхална вечера. Нарочито join када се узму у обзир прописи -законски и талмудског трактата о пасхи (Pes. X. 4.), где се одређује да отац или старешина мора поучавати своје дете и -забављати се са члановима своје породице, говорећи о свима великим делима Јахвеовим, и да иза вечере седера има join да се одржи апикомин. Kpaj масе света која се била слегла у Јерусалим на празник, Исус je био присиљен да ноћи онде где je одржао вечеру, јер није имао ни потребе да иде даље. А ако je то заиста била пасхална вечера, онда je морао одржати цео пасхалии седер, према законским прописима и обичају који je био утврђен, због чега je седер увек морао бити прилично дуг. И у Исусовом случају нема ни спомена о заноћавању, него о излажењу са вечере у врт! A немогуће je и претпоставити да су старейшие прекиниле чак и свој пасхалии седер, само због тога да ухвате Христа, и дошли у врт са слугама и четом, када су га могли мирне душе затворити и после празника. Из свега тога изилази да није тачан ни коначни закључак Strack-Billerbecka (о. с. 834), да се приповедање синоптичара о пасхалној вечери Христовој и о његовом страдању и смрти на саму пасху, може помирити са јеврејским схваћањем и обичајима, и да je због тога било и могуће на сами први дан празника пасхе. Напротив, због горе изложених разлога јасно се види, да je управо потпуно неприхватљива и страна јеврејским прописима, схваћањима и обичајима, и сама мисао да се тако шта могло догодити на први пасхалии дан. Због тога je и потпуно искључено примање или признавање синоптичарског приповеданьа о тима догађајима као потпуно тачног, jep се ти догађаји нису могли одиграти у ноћи навечерја пасхе или на саму пасху. На први дан празника пасхе није могао бити Исус разапет ни сахрањен, као што није могао ни бити затворен и
195
Да ли je Христова последња вечера била пасхална