Bogoslovlje, Oct 01, 1933, page 10

Ако je заиста била пзсхална ноћ, када je установлена пресв. евхаристија, зашто апостол Павле једноставно не вели „у пасхалној ноћи“, када би му то било много природније да рекне, и као Јудејцу и Фарисеју, а и због бољег датирања и прецизирања дана њеног установљења. А он просто вели: „ону ноћ“. Ипак je „Та ноћ“ била тако велика и карактеристична„ да je морала безуветно остати у сећању свакоме који jy je преживео. Нарочито Јудејцу, ако je још била пасхална, да би и нехотице, сасвим механички, морао да спомене и празник тога дана. Поготову би то учинио Павле, када већ пре тога назива Исуса пасхалним јагњетом; „јер и пасха наша закла се за нас, Христос“ (I. Коринћ. 5,7). Пасха, односно пасхална јагње могло je бити заклано само 14 нисана, у дан пред празник пасхе. Ако je и за апостола Павла Христос јагње заклана за пасху, значи да je по његовом мишљењу та смрт могла бити само онда када су се клала пасхална јагњад, дакле 14 нисана. У тим стварима je апостол Павле био боле верзиран него ма који други ученик Христов! Он то показује и речима: „очистите дакле стари квасац“ (1. Коринћ. 5,7), јер ту мисли на прописани обичај, да се све квасно уклони из куће пред празник пасхе (Излаз, 12, 15. Pesah I, I.). 1 Павле je, дакле, био потпуно уверен да Христос није· одржао пасхалну вечеру, него обичну вечеру, а да je разапет 14 нисана и умро у час када се клала пасхална јагњад, јер каа Јеврејин и Фарисеј не може ни да помисли да je на пасху разапет. Како те иегове речи нису написане у великом временском размаку после самих догађаја, и када се узме у обзир велика ревност његова за Христа, мора се узети да je и о тим стварима био врло добро информисан, и да je Христос заистз и разапет 14. нисана. 2 Па и само јудејско предање, сачувано у Талмуду, и ако иначе показује сасвим мањкаво познавање Христа, због чета ни неможе служити као каки историјски извор, ипак при питању дана смрти Исусове, слаже се потпуно са гледиштем Јовановим и апостола Павла. Ако се уопште ту мисли на Христа а не на другог Исуса, jep се спомињу и имена уче-

' Испор. Д-р. Д. Глумац, Pesahim стр. 4, прим. 1.

2 Изненађује због тога мишљење да апостол Павле следи синоптичарско прсдање о дану смрти Христове т. ј. 15. нисана (Strack, о. с. 840>

296

Богословље