Bogoslovlje
Ако je заиста била пзсхална ноћ, када je установлена пресв. евхаристија, зашто апостол Павле једноставно не вели „у пасхалној ноћи“, када би му то било много природније да рекне, и као Јудејцу и Фарисеју, а и због бољег датирања и прецизирања дана њеног установљења. А он просто вели: „ону ноћ“. Ипак je „Та ноћ“ била тако велика и карактеристична„ да je морала безуветно остати у сећању свакоме који jy je преживео. Нарочито Јудејцу, ако je још била пасхална, да би и нехотице, сасвим механички, морао да спомене и празник тога дана. Поготову би то учинио Павле, када већ пре тога назива Исуса пасхалним јагњетом; „јер и пасха наша закла се за нас, Христос“ (I. Коринћ. 5,7). Пасха, односно пасхална јагње могло je бити заклано само 14 нисана, у дан пред празник пасхе. Ако je и за апостола Павла Христос јагње заклана за пасху, значи да je по његовом мишљењу та смрт могла бити само онда када су се клала пасхална јагњад, дакле 14 нисана. У тим стварима je апостол Павле био боле верзиран него ма који други ученик Христов! Он то показује и речима: „очистите дакле стари квасац“ (1. Коринћ. 5,7), јер ту мисли на прописани обичај, да се све квасно уклони из куће пред празник пасхе (Излаз, 12, 15. Pesah I, I.). 1 Павле je, дакле, био потпуно уверен да Христос није· одржао пасхалну вечеру, него обичну вечеру, а да je разапет 14 нисана и умро у час када се клала пасхална јагњад, јер каа Јеврејин и Фарисеј не може ни да помисли да je на пасху разапет. Како те иегове речи нису написане у великом временском размаку после самих догађаја, и када се узме у обзир велика ревност његова за Христа, мора се узети да je и о тим стварима био врло добро информисан, и да je Христос заистз и разапет 14. нисана. 2 Па и само јудејско предање, сачувано у Талмуду, и ако иначе показује сасвим мањкаво познавање Христа, због чета ни неможе служити као каки историјски извор, ипак при питању дана смрти Исусове, слаже се потпуно са гледиштем Јовановим и апостола Павла. Ако се уопште ту мисли на Христа а не на другог Исуса, jep се спомињу и имена уче-
' Испор. Д-р. Д. Глумац, Pesahim стр. 4, прим. 1.
2 Изненађује због тога мишљење да апостол Павле следи синоптичарско прсдање о дану смрти Христове т. ј. 15. нисана (Strack, о. с. 840>
296
Богословље