Bogoslovlje

49

Начелно узевшн са црквеноправног гледишта не може се узети да je брак преко заступника апсолутно недозвољив, ако бн се то слагало са догматским учешем и погледом православие цркве на брак. Црквеноправна максима гласи: „Што je закон јасно забранио то треба избегавати, а што није забранио то треба дозвољавати“ како каже Матија Властар 37 . Скоро на истом становишту стоје и наша БП у§ 8, где се каже: „Док се не докаже противно узима се да je брак ваљан“. А као што смо видели не само у БП него ни у другом ма ком црквено правном зборнику нема такве забране, напротив има више прописа и примера где се дозвољавало. О таквим случајевима код нас би решавао Св. арх. синод по чл. 70 т 18 Устава Српске православие цркве у чију надлежност спада тумачење Брачних правила. А приликом ревизије и допуне наших БП Св. архијер. сабор морао би унети клаузулу из које би се јасно видело да се тражи лично присуство оба брачна друга приликом склапања брака у православно] црквн или пак у изузетним случајевима уз извесну резерву дозволитн и склапаше брака преко заступника.

Résumé

Dr. BLAGOTA GARDAŠEVIČ

DIE EHESCHLIESSUNG DURCH DES VERTRETERS

Alle Ehegestze fordern drei wesentlichen Bedingungen für die Ehe und zwar: a) zwei Personen verschiedenes Geschlechtes; b) freier Wille und Ehekonsens und c) die Form für die Eheverbindung, aber фезе Ehegesetze, demnach auf welche Art und Weise diese wesentlichen Bedingungen ausführen werden, sich unterscheiden. So griechisch-katholische Kirche fordert in der Praxis die persönliche Gegenwart der Ehegatten während der Eheschliessung, weil sie die Ehe zur Rangstufe des Sakramentes erhoben hat. Indessen viele Ehegesetze erlauben die Eheschliessung durch den Vertreter. Das man in der Altkirche und einzelnen Ortskirchen nur in Ausnahmefällen erlaubte und das auch die römisch-katolische Kirche erlaubt. Grundsätzlich gibt es in der griechisch-katholische Kirche kein kanonischer Beschluss, der das verbieten würde und deshalb zuständige kirchliche Behörde in Ausnahmefällen darüber beschliessen könnte.

57 Ат. Симтагма VI, 129.

Богословље