Bosanska vila

Стр. 94

1903. БОСАНСКА ВИЛА 1908.

Бр. 5.

доиста п успео. И овде је сан имао моћ сугестије, која је довела да се испуни оно што се сањало (само што је сан Александров био чак још и символичан,) те да тако сан изгледа као пророчки.

Осим ових случајева пророчанске моћи сна, које је Аристотело навео, има још случајева у којима сан може имати привидно пророчанску моћ, ма да је у ствари нема. Многи наши снови изгледају пророчански само на тај начин што их ми доводимо у везу са догађајима, који било директ или индирект (символични) изгледа да имају неке везе са њима. Та је веза у ствари илузорна, пи ми или се не сећамо добро сна, или сан кога се сећамо својом имагинацијом мењамо (н. пр. допуњујемо) или је напослетку чиста случајност ако се сан доиста слаже са догађајима који су се десили. Многи су снови дакле пророчански само на тај начин што их ми произволно везујемо са догађајима, с којима они у ствари немају првобитно никакве везе. 'Ако ђак на пример сања да ће у школи у којој полаже испит постати учитељ, па се то доиста после десет година и деси, онда је такво слагање реалитета са сном проста случајност и ништа више. Ако неко сања, да су се полупали тањири, па се то сутра дан допста п деси, онда је опет тако слагање чиста случајност; ако је чак облик сниваних полупаних делова тањира био исти, онда је ту, нема сумње, фантазија радила дотле, док није слике сна, којих се сећамо,- учинила равним преставама јаве.

Алш не само да се снови односе на будућност, већ има снова који се односе и на прошлост, снова који су пророчански у односу на предмете и догађаје из прошлости. Таки снови дају се често објаснити на сасвим природан начин. Ја ћу навести два

случаја, из којих се то јасно види. Један апотекарски

помоћник био је изгубио своје кључеве п није их могао никако наћи. Кад је легао да спава, сањао је, како седи на клупи у башти ш како веша кључеве о грану једнога дрвета. Кад се пробудио, сетио се сна, отишао у башту п допста нашао кључеве на дрвету. Овај сан нема нитша чудновато у себи. Често се дешава да ми кога видимо, а у моменту кад га видимо, ми и не обраћамо пажњу на њега, и тек се после сетимо, да смо га видели. Ми смо били тако обузети другим стварима, да нисмо обраћали

ни пажњу на њега. Тако је и у овом случају апотекарски помоћник удубљен у мисли обесио тако рећи несвесно кључеве о дрво, и није се на јави никако могао тога сетити; у сну пак, кад су сви осталш јачи утисци шшчезли, јавила се ова престава вешања кључева у њему, и сан је постао пророчан. Један адвокат прича ово: »При прегледу своје касе нашао сам једног дана вишак од 1000 круна. Ја и мој персонал тражили смо неколико дана с највећом брижљивошћу где је погрешка, али залуду. Десет дана доцније открио сам погрешку, али — у сну. У сну је на име јасно стајало пред мојим очима, како исплаћујем једноме човеку 14.000 круна, дајући му најпре 12.000 круна у равличним комадима а затим две банке од по 200 круна с речима: »ево ти на послетку 13. и 14-те хиљаде,« што овај прими без речи. Сна сам се јасно сећао на дану, и он се показао пстинит.« Овде као п у првом случају у сну се јавила јасна престава онога што се на јави десило несвесно и готово неопажено, јасно је дакле откуд је сан пророчки, |

Као што се из свега овога види, снова који би били сами од себе пророчки нема (изузевши можда врло ретке случајеве, у којима су онп доиста продукт телепатије и других мистичких појава — у колико их има. Снова пророчких има, само су они једно ретки а друго њихова пророчка моћ почива са свим на природним узроцима. Велика множина снова нема никаквог пророчког карактера, а велика множина од оних, који су привидно пророчки, то су само привидно, било случајем, било накнадним довођењем у везу мењањем самога сна у сећању. Осим тога, пи да је множина природних пророчких снова много већа но што је, различни индивидуалитети имају тако сасма равличне снове, да би било немогуће поставити општа тумачења снова за све индивидуе. Сан је тако произвољан, тако нелогичан, тако хаотичан, да је само за снове јаче п живље могуће донекле наћи типишчке форме, остали су тако индивидуални, да би постављање отиштег тумачења снова било немогуће, баш кад би и сви снови били пророчки. А кад се узме још у обзир колики је мали број ових последњих, онда се види како т.зв. сановници нису ништа друго до чиста празноверица и превара.

СРПСКЕ НАРОДНЕ УМОТВОРИВЕ,

Српске народне женске пјесме. (Из Нове Вароши.) |

(1

Јо

(пе-З

асам ли ти говорила, драги, Не проходи често сокацима, Не мами ме сваки час на врата,

(=

1. (ве сам с тебе бјена п карана; И синоћ сам с тебе бјена била, Из бабова двора ишћерана, ·

До под твој сам чардак долазила,

(Све сам чула шта сте говорили, Твоја ме је потворала мајка Да сам тебе опчинила драги, Ја те нисам нигтђе ни виђела