Bosanska vila

· вановића уживања, јер се он служи само са ријечима |

= салонски него

жити угалтем пјеснику као доказ да је начин којим Е

1904. БОСАНСКА. ВИЛА 1905

о

| Ко | Соко

ООДТЕНЕ Ц: ПРИКАВИ.

Милутин Јовановић. По штампарија Д. Димитријевића, 1904 Шјесме г. Јовановића све су сентименталне и плачне. Шјесникова је чежња неопредијељена ш њетова нам је туга нејасна. (дин љуби, али му је љубав

__ некако блиједа, магловита — готово етерична, Његова

љубав само јецање. Пјесник је вазда у неком мрачном, мистичном расположењу. Њему ве привиђа

гроб двоје драгих и онда кад глава његовог анђела

почива на његовим грудима. Његова је чежња, како пјева, бескрајна; њу не може да схвати ни она, за којом он гине и из пуних груди уздите. Пјесник воли ноћ благом мјесечином обасјану; воли сјенке ноћне; драго му је шуштање лишћа јесењег, мрморење ријеке, ваљање морских таласа. цвркутање птица и пиркање повјетарца. · води у везу своју љубав, и све то у његовим џјесмама добива тужан и очајан изглед. Пјесникова је

_љубав чиста и безавлена, готово надземаљска. Вул-

гарни, похотљиви, сладострасни људи, каквих је у нашем времену доста, неће наћи у пјесмама г. Јоблагим, њежним и племенитим, које не. ВЕР

__ човјечије живце и не раздражују чула.

Г. Јовановић није своје пјесме“ тако састављао | да би их могла разумјети шира маса. Он се много

__ угледб на покојно» Војислава ш судећи по туви која |

нас из његових пјесама запљускује изгледа да је радо читао и Апферда Мисета; с тога и јест више народни пјесник. Многа. госпођица, из љешших кућа, или виших кругова, кад ушчит а пјесме г. Јовановића | уздахнуће и реби: »ух, ал' су дивнеј« Али та стручна и повољна критика размаженог салонског свијета не (0 смјела олув

је он ове своје пјесме испјевао добар,

па. да га се

_ може п даље држати. Салонект свијет има додуше

префињен укус, само је зло што он увијек више

и садржину у умјетности. У појевији Г. Јовановића. | има пођешто и сим=.

волизма. Сигурно је пи он као п још неки. од наших -

млађих пјесника подлегао утјецају новије, француске,

пјесничке школе, која је почела да уноси у појезију аустријски. дар Фердинанд даје г. 1928.

у којој се та: досељеници називају. чаримно Србима

нејасност, непровидност, таму н умотаност.. Ту сву комедију ми би смо могли правилно крстити српским именом измотавање и ако нам се не би што "вамјерило, рекли бисмо нашим младим · парнасистима

нека не преносе ту отровну биљку на српско зем-

иште, јер јој ту заиста. нема. мјеста! Српско је племе још равједињено, |

велики и озбиљни национални задаци. ·

Српству велики пјесници:

"Шта су ваљали

свијебти. Они су народ загријавали, распламћива ти ву у њему огањ, одушевљавали су га за борбу То ваља да чине и млађи пјесници. И код других народа пјесници рјот

1899. —1908. Београд,

"пјевао сувише. мехко и. вентименталној

(Са свијем тим он до- ·

_ #тдДезев до себфевб.

_ Наравно да Лопан

Ђеришћа:

чекају наб.

"Бранко, Јакшић, Змај, Његуш, Кађански и Ненадовић, у буђењу националне По ер - О пм казивањима.

| па | начин нацијоналне и дру- Џ Па 1879.

_ штвене проблеме, па то су ои ју "већој мјери позвани

да пзвртују им српски пјесници, Е ТГ. Јовановић није бев пјесничкор дара. Сашко је до сад, како се ша ове књиге скупљених пјесама види, опјевао је доста равњежено љубав према оним слатким и ђа-

воластим сетворовима, | што их еви, док смо млади и

"бујаш, волимо и њима се уехибавамо. Али ипак др-

жимо да ни у љубави Србин не смије бити мекушац,

"па учинити од жене свога идола. Надамо се да ће даље пјевање г. Јовановића бити снажније, громкије

и да ће он, као српски официр, запјевати роду, сло ооди, борби и јединству. Овбиљна су времена, не

"смијемо опти малаштави па се тотити, "иштчезавати и

| само у женским ПР Љ И

| М. Ерајинови: Из прасе прошлости. . У Јо шу. Је Српска штампарија 19 ЈЕ. стр. 99. Цијена 2

"Књижица, којој горе напшеасмо ватшив, говори

о постанку Српства у горњој Хрватаској. тесће Горњој.

Крајини. Писцу је за то дао повода Радослав Ло-

оба и тегомте џ

пашшић, који је тврдио, да „је обтаји Неуафац зао пуадјан

Мазтеја таме е

5коћ 1 егкуг, росео Ђан пгрошеве згђаке свете 1

5ичи ро. Нгуафзкој. ле тако шедји ргауовјаупши, Коју за се рије ваш валута гђов талшке о4 Кавопејаћ Штаба “алда башо ујавћ, а стваттај зе Нтуаш _кажов 1 дапаз да ћгуавај 2 год ва. паКоп побавка згрекоста, ! одкако је Мазеја та Ја 6јо ве п Кемоуси | па Коуа пашка о Огђабус згаја ве Ст ро пазћ Етајеућ, робезе 56 Је о4 зуојћ зарјешешка глшеке у јеге, пагјуајис! 5е "ројефпе! клаедја пјћ зеђи. а)

"Шта још неће шовинизам "рећи | и урадити!

доказ

да то

него сам јем тијем српскијем народом, ш- "то много

-- = – гледа. на "форму и спољну углађеност, | него на смисао БН Му ТИЦКОГ, Јо | Ху. Риден

___Г. Крајиновић“ је за своју тврдњу прикупио много докумената, из којих се види, »да се наш народ од почетка насеља у Хрватској називао Србином“,

"а тако ву га и други звали. Па и сам Лопашић зна

за Србе, који се довелише | „Кумберак и којима повластицу,

Пасцу је пружила много материјала књижица др. В. » О српском темену по гападнијем крајевима

отоге, 1 тек оуо ровједајћ.

јић за. своју тврдњу није навео _— јер није могао. Госп. М_ Крајиновић покушао је (а и успио је) овом књижицом, · криво мшшљење Лопашићево побије и докаже »да _је српско име унесено у Хрватску не пропагандом,

1:

нашега. народа «. као п _ Брбићево: | Влади=_

чанство. = “ - = =

"Но- писац. се није адоно но само са. до сад објављених документима, него нам за потврду свога мишљења износи ш неке до сад необјављене документе, као на пр. из списа срп. шав. црквене оптттне Најпослије писац то илуструје | и неким

раз о Жатозаг, рохтезћ + зијезборта (5 тада | 1 па.

Јадот Масе Штуавске, "стр. 168.