Branič

Број 1—9

„Б Р А Н И Ч"

Страна 39

нодавни Дом плата мора бити сведена на ппштит, да не би она била мамад за посланике већ само скромно подмиривала текуће потребе живота у престоници за време сесије. Само толико. Што се тиче другог оштрог питања савременог парламентаризма, питања одговорности министара пред парламентом то и ту ми имамо примера и преседана из опита руског земства. Наравно, земски управни органи били су одговорни пред Земским Скупштинама, које су их изабрале и чију ће вољу они пуномоћно изразити. Но из овога не следује, да би Земска Управа морала подносити оставку после свакога за њу неповољног гласања: овака излишна осетљивост није постајала код земских органа, којима је на првоме месту стајао посао, а не партија. Земска Управа могла је саслушати веома непријатне и оштре критике, па ипак је морала остати на свом месту до конца својих изборних пуномоћија, или до каквог ванредног случаја, за којим би неминовно следовали избори. Ја мислим, да се овај скицирани систем земских установа потпуно може заменити системом Совјета, вршећи све њихове функције са више безпристрашћа и са већим, због тога, успехом. Важно је, да за смену Совјета буде готов нови апарат за управљање. Земство је апарат потпуно познат народу, на који је народ навикао и који још није стигао заборавити. А да не заборавимо и то, ца се Совјети у великом степену јављају само као декорација, иза које се скрива стварни режисер — комунистичка партија. На овом немилосрдном режисеру они се и држе. Одстрању|ући ком-партију, лако је заменити Совјете Земством. А да ли је потребан и Горњи Законодавни Дом, као што је пре била Государствена Дума и Государствени Совет? Нека то сад буде Земска Дума и Земски Совет. Ја- мислим, да је такав Горњи Дом за Русију неопходан. Руска држава заузима јако велики простор; веома је разнородна по становништву и обичајима. Хитно израђени закони, лако је могуће, не би испали добро. Неопходно је, да би Горњи Дом стишавао хитњу и при избијању несугласица враћао је законски ради поновног прегледа у Доњем Дому. За то представници Горњег Дома и Земског Совета, морају бити зрелији и по годинама и по квалификацијама и по величини пореза њихових чланова. На пример: може се одредити 40 година старости и образовања не мање од средњег, а може бити и више; налог повећан за 10 пута.

Избор чланова Земског Совета може се обављати како код Губернијских Земских Скупштина, тако и код Градских Дума губернијских градова. Уз ове се могу прикључити и изабраници од Универзитета и других Виших Школа; од Академије Наука и од индустријских и трговачких удружења. Овакви састав Земског Совета имао би довољно ауторитета и за Земску Думу. Ради решавања особито важних питања наведених у основном законодавству, могу се установити спојене седнице Земске Думе и Земског Совета — Земски Собор, — који би имао функције и права Законодавног Собранија, можда и са неким ограничавањем при решавању питања особене важности, као на пример питање о форми државног управљања. Дакле, Земски Собор, као законодавни орган био би круна целог система Земске Управе. Извршна власт, Министри, Министарски Савет, као и код Земских Скупштина, мора се бирати на седницама Земске Думе обичном већином гласова и вршити своје дужности до идућих избора, обично после 3 године. Министри морају бити ван партија; извршна власт мора стајати изнад партије, као и судска. Градске Думе среских градова уживају права среских Земских Скупштина, а губернијских градова — губернијских Земских Скупштина. Право гласа при изборима у Градске Думе, такође, као и при изборима у Земства, имају само они, који су измирили своје дажбине, наравно непосредне. Градске Думе шаљу своје изасланике на среске и губернијске Земске Скупштине. Управе градова бирају се Градским Думама и овлашћене су, како за економске тако и за административне послове; уз то оне располажу и градском полицијом, која се плаћа из градских средстава. Дакле, Градске Думе, као самоуправни органи, улазе као алке у општи ланац Земске Државне Управе: градски посланици у исто време јесу и посланици Земсгва и учествују како у избору чланова Земске Думе, тако и чланова Земског Совета, а према томе и Земског Сабора. Градске Думе, као и уопште Земска надлештва још су живе у сећању народа, те због тога веома лако могу наћи и примити се или, тачније речено, обновити се у животу. За прво време могло би се послужити земским и градским уредбама, све док се не би израдили нови кодекси Државне Управе.