Brastvo

РУР. "

+

ПРИ ~

БОРБА ЗА НАРОДНОСТ 101

је негде елужила као средство првог, а негде опет као ередство другога реда. Ово нам у неколико 00јашњује и повраћај Чеха у католичанство баш онда, кад је у маси немачкога народа почело хватати корена протеестанство. И тим средством ево хоће онин данас да се послуже. И ако је иначе скоро цела Немачка протестанске вероисповести, ипак немачки политичари виде, да је само католичка црква, која вернога мање више прави робом папе и свештенетва, у стању, да понемчавање потпомогне. Они не познају или неће да познаду нашу цркву; они не знају, да док се код њих образованих, културних — богословима забрањује да слушају ишта изван њихових црквених предмета, дотле се у нас природним наукама у богословијама полаже нарочита пажња, а у новије доба један митрополит предлаже да се богослови уче п лекарству. Али шта је њима стало до Факата' Они хоће да понемчавају, да освајају, а да ли ће то освајање ићи у корџет просвете — то је друга ствар. Отуда се Немци само смеше на развијену верску агитацију бечког средвредног језуптеког клуба у Босни и Херцеговини, као да би хтели да им кажу: само напред, напред, утирште нам путове. Али њихова бојазан од наше слоге видела се нарочито у бугарском питању. Аустрпсконемачке сплетке створиле ву српеко-бугарски рат; Немци ву од најбољих пријатеља Руса и Бугара створили највеће непријатеље. Пред једним дипломатом изразио се кнез Бизмарк о руско-бугареком питању, кад је ово највећма било распаљено, овако: „Ми нисмо могли гледати, како се пред нашим очима Словени збратимљују.