Brastvo

ИУ ~

БОРБА ЗА НАРОДНОСТ 63

коју је сакеонска влада принуђена била у оном тренутку да учини, била је само привидна. Народном језику дато је само толико места у осн. школама, да деца помоћу њега немачки брже и лакше науче; у судовима се помажу тумачима: а само је још црквеној проповеди остало, да ее народним језиком сме послужити.

Но овај препорођај није могао проћи, а да не стекне у Немцима велике непријатеље. Напади су били управљени највећма на Смолера. Немци му никако нису могли опростити што је још е 2— 8 своја сународника учествовао на словенеком конгресу. У немачкој штампи почну га денунцирати као „пијонира москогеког византинизма“(!) итд. Он је умро 13. Јуна 1884. год. Данашња омладина ради неуморно на свом народном делу, угледајући се и у епоразуму са својима старијима. 1988. год. она је почела да издаје важнија дела народних песника и патриота, и то предузеће има врло добар успех.

У последњем делу наших разматрања ми смо се задржавали нарочито код саксонеких лужичких Срба. То је било нарочито с тога, што они као велика већина могу мање више да се сматрају као преставници целокупног племена. У кратко ћемо овде напоменути, да је Лужичанима у Пруској борба за народност много тежа, што је лако себи објаснити, кад се узме на ум целокупна тежња понемчавања у пруској краљевини.

Додаћемо овде последње статистичке податке о овом племену. По Д-р Е. Муки, једном од највреднијих данашњих књижевника лужичких, данае има лужичких Срба, који још народним језиком говоре у