Brastvo

66 БОРБА ЗА НАРОДНОСТ

данашњој Штајерској, Грац долази од словенскога 1 'радац. У Самовој држави они се храбро се Чевима и другим еловенским народима боре како против Франачких и ломбардских, тако и против авареких напада. Већ 743. год. видимо Каринтију где потпада под Баварску.

Хришћанство је дошло Словенцима е две разне стране. Шреко Аквилеје донели су им га италијански, а преко Салцбурга немачки проповедници. Ови последњи ву служили у исто време и као пионери германизма, и ми видимо како њима из године у годину еледују Франачки или баварски владаоци, потчињавајући себи једну по једну словеначку покрајину. Но лојавом Ћирила п Методија у великоморавском царству (885.—907.) ствар узима други обрт. Словеначка литература, почевши се развијати најпре код византаских Словена, прешла је у Бугарску, а Ћирило и Методије пренели су је доцније у великоморавско царство. Но германски проповедници видеше у Ћирилу и Методију одмах јаке противнике, који би њином понемчавању могли поступно дати самртни удар. Да их уклоне из словенских земаља, немачки су се проповедници против еловенеких апостола служили свим могућним, и хришћанеким и нехришћанским срествима, а кад ништа није помогло, они су се обратили е опадањем папи. Овде није место да објашњавамо од каког ву великог и одсудног значаја за одржање Словенства у опште били Ћирило и Методије, а нарочито од каквог су благотворног утицаја још могли бити. Но то су увидели најбоље Немци, који су употребили сва срества, да њихов труд и рад осујете. На