Brastvo

166

балица, које Бузбек наводи, у главном се тачно слаже с нашим данашњим песмама овога реда.

Као што се види из овога довде, ХУГ је век већ почео проновити по свету славу наших народних песама. И ту славу сада не проносе само елучајни путници. У свима турским ратовима ХУГ и ХУП века по данашњој Аустрији било је тисућама храбрих српеких бораца, које је на сваком кораку пратила њихова песма јуначка. И запета, да су на пр. српске песме и гусле допирале чак у Пољску, имамо непосредних доказа у пољској књижевности ХУП века. У вњизи једној на пољеком језику од г. 1624. приповеда се како сву „сршски певачи са својим гуслама пролазили целу Пољеку и по дворовима пољских племића, а особито малоруских Козака, певали песме о храбрим делима српеких и пољских јунака“. — А чувени Хрват, Ђурађ Крижанић, који је такође у ХУП веку живео и у руској се књижевности прочуо као први „панелавист,“ ево како лепо, и ако не много, прича о нашим народним песмама онога времена : „Код Хрвата и Срба... још за мога детињства... виђах како племићи и војводе седе за гозбом, а за леђима им стоје војници, те певају славу и јунаштво дедова,“ па уз то додаје: „Све те песме садрже јунаштва Марка Краљевића, Новака Дебељака, Милоша Обилића и још некојих“. У својој пак словенској граматици наводи и два народна стиха којих се сећао из свога детињетва, те нам у неколико показује и спољни облик ових јуначких песама. — На послетку имамо крајем ХУП века и сведочанство Зло-