Brastvo

228

Ту је први спомен о ман. и цркви Брани, која је са својим поседом лежала јужно од Нарада.

Још нам боље означује положај манастира Бране спис, који важи као завршетак дуге парнице вођене између поседника спахилука Век браће: Прека (Прекослава), Раслава и Лаврентија (због имања Сребше Кишфалуд, Век, Бан, Руркос) из породице Мојс (Че сепеге Мој5), и Јована сина Константинова, који је доказивао да је споменута имања од њих купио и неки део куповне цене њима исплатио.2

У овом процесу, започетом још 1214. и продужаваном до год. 1227. говори се о манастиру Брани, да је лежао у спахилуку Век (де Хек), коме су припадала села Сребша, Кишфалуд, Век, Бан и т. д. и то међу овим селима, дакле баш тамо, где и наш народ вели у «долини Калуђери», посвећени Архангелу Михајилу.

Манастир Брана, као и имање око њега, спахилук Век, беше својина породице Мојс. «Мопазегиит запћ Меећаећ5 Че Вгапа, диода езЕ топазе шп Моја». Овако се манастир обично назива у споменицама.

Породица Мојс беше знатна и богата. Један из те породице беше зет херцега Славоније Растислава, који је носио титулу господара Мачве и херцега Славоније, а ниже потписа његовог као господара Бугарске. Његова кћи једна била је удата за Отокара ческог краља, друга за Михајла Асена бугарског владара, а трећа за Мојса поседника многих имања у Барањи и таверника Растислављева (Растислав је живео и владао од 1242.—1271. год.).

Породица Мојс беше заштитница свију скоро манастира у Барањи, као и на острву Ковинском. У манастирима који су стајали под њиховом заштитом, католички латински извори не спомињу нигде име калу ђерског. реда, који беше у тим манастирима, или ако спомињу, то је ред св. Василија. На том основу сматрају се сви манастири у патронату породице Мојс, да су били православни, као што су у почетку Угарске сви манастири на десној страни Дунава православни били, а тек доцније пређоше у руке појединих западних редова и под власт папе, о чему су податци код историка дотичних манастира забилежени, док о манастирима под заштитом породице Мојс тога нема, те је оправдано мишљење, да су се они као православни дуго очували.

Од године 1214. 1350. имамо преко десет исправа о спахилуку Век, у коме је по горњем сведочанству лежао манастир Брана.) По тим исправама у стању смо прошлост, тадање стање и поглед спахилука тога доста верно описати

2) Соб“ Прот. Сеого. Кејег УГ (от. р. 440. пг. 280. а. 1227.

3) Исправе те Ра и ПА Сод. 1р]. Аград. Сот, Мепсе! 9. Тот. МГ Ар. 440, ар. 280. 2. Сода. Птр1. Еејег Тот. У уо1. П Мапе. ПЦ