Bratstvo

__ 74 —

Изобличена и унакажена тенденциозном критиком идеја православља није могла, наравно, да се разуме, ни да се прими са доличном симпатијом у католичком свету.

У протестантском свету незнање и антипатија у овом погледу нису били ништа мањи. Један протестантски богослов, Холанђанин, УИгазег Т. Нооћ, у свом најновијем делу“, у којем говори са много симпатије и компетентности о православљу, има такво мишљење. По њему, протестанти су сасвим нејасно разумевали православље. Само из романа Достојевског ил= кад би понекад присуствовали православном богослужењу. За ово постоје историјски разлози. Запад и исток имају развитак и историју, сваки засебно. Размак између ове две раздељене стране света никад није био већи као у време реформације. Било је појединих покушаја зближења: кад су протестантски богослови у Тибингену послали патријарху Јеремији [| у Цариград Аугсбуршко вероисповедање (1574). Но патријарх га је огласио као јеретичко. Други покушај учинио је патријарх Кирил Лукарис (1621—1638), но без одјека. Православље дакле није се теоретски упознало, него само у незнатној мери с практичног гледишта. Није било западно-православних. Да православље може продрети на западу потребно је не само темељно разумевање него и његово конкретно присуство, у видљивом облику, наиме у живој форми култа и у личностима. примера живота. Јер православно богослужење вршило се и врши језиком непознатим западњацима, а нисмо пре имали ни стручних лица, која би дуже времена боравила на западу и која би ојачала знање и дубоко проживљавање православља, користећи се темељним познавањем једног модерног језика.

Ово су само посебна разматрања, оправдана и могућа да се на дели обистине. Такозвана инкомпатибилност (неспојивост) међу ортодоксијом и западним менталитетом је резултат површног разматрања. Наши извештаји објавиће, мало даље, баш супротне чињенице.

Од светског рата мењају се односи. Револуција у Русији забележила је, у овом погледу, врло значајан датум. Емиграција Руса у све делове Европе, где се морало да живи тешко и мученички, означава с извесног гледишта јединствен у историји света повод духовног прочишћавања. Путовање Руса

њу 57. А. Млззег Т. Но: Ге сафонсзте поп-готај, саћлег5 де Еоје Мле, Магне 1933. Рагј5.