Bratstvo
__ 5 —
подвижнике стварала појачана борба у појединачним војнама њи– ховим са најстрашнијим, најзаплетенијим навадама искушења и греха, са читавим. пуковима демона како их пластично приказује Св. Нил, уз бегање подвижника из градова, из хучног и страстима завитланог живота породица и друштва, дотле је живот и рад Николе, Василија па и нашег Св. Саве као им многих других, једна херојски сложена потврда живота са тваралачким радом на грађевини Божјој, са највећим социјалним вредностима поред свега метежа и вихора свакодневног живота, у који се као бујица слива кроз клоаке лажне науке, изопачене уметности и префињене цивилизације сав смет и гад. домаћих, друштвених, па и државних зала.
Ту дакле моћи постојати посред свих сплетака и замки, које се одувек нарочито плету око свештених лица, као необорима стена, па не само успешно одолевати свима навадама на зло' већ ту изградити и до светаштва усавршити живот свој, обогатити га свимс социјалним врлинама у свима правцима; ту послужити са потпуном самопобедом и несебичношћу срећи и добру својих ближњих без икаког шума и таште славе, са потпуним прећутањем свога добротворског имена, био је своје врсте подвиг у народу; напон енергије у правцу савршенства који се са самим столпништвом могао мерити, а да му значај кроз сва покољења најјаче одјекне.
Добро је рекао Достојевски за монахе: да у самоћи својој чувају лик Христов дивно и непатворено у чистоћи Божје истине. Св. Никола је тај лик Христов објавио истини света, пронео га крозањ чиста и светла, и послужио као котва спасења свету и друштву, сачувао их од катаклизме. Јер ако је врлина монаштва плод борбе монаха са свима демонима а са победом над овима, борба једног Св. Николе у свету и друштву са свима злима ових била је нарочита богодана прилика да херојски сведочи за врлину, јер грчка реч врлине значи делатност којој је главно обележје било јунаштво.
Да у тој тваралачки позитивној делатности Св. Николе, натопљеној најтоплијим човекољубљем, најнеустрашенијом заштитом и одбраном Божје истине и правде. лежи најутицајнија и уједно најпопуларнија вредност Св. Николе, инстиктивно је проосетио побожни руски народ у легенди својој о Св. Николи и преподобном Касиану Римљанину. Ову је легенду објавио велики мислилац његов, Вл. Соловјев, али: га је погрешно применио у упоређењу римокатоличке и православне цркве.
За