Car Dušan : istorijski roman iz XIV oga veka u tri knjige. Knj. 2, Kralj

Док је велики логотет записивао Душан настави:

— Из свега што ми рекосте видим да се из самих глоба и новчаног кажњавања не могу пздржавати онакве судије, какве ја замишљам, јер ја хоћу њима да поверим да суде свима п за све, сем свештеника и духовника, које ћу и даље оставити духовном суду, и мојих дворана, којима ће и даље судити велики дворски судија. да такве судије мораће се постарати моја ризница. Даље би желео да свака парнична страна, када дође суду, има свога парца, свога браниоца. Док не будеу нас људи од закона и за то нека се и сами пристави употребе као парци. Ако тужилац не дође суду налазим да оптужени треба да се реши сваке одговорности. Ако судија нађе несугласицу између законских одредаба и мојих заповести, желим да судија са парцима дође преда ме, да ја пресудим. Желим да од сада не буде усмених пресуда него да је свака написмено издата, те да пристави и глобари, када приступају извршењу увек покажу писмену пресуду судску пили моју. Али што је најглавније ва свако праведно суђење, то је да се у сваком случају добро утврди је ли оптужени одиста крив или није. То је осетио још мој свети Дед, краљ Милутин кад је звао пороту, и када је наредио да властелину буду поротници властела, мањим људима њихова дружина, себру опет себри, и да у пороти не сме нико бити који је сродник или непријатељ оптуженоме. То је добро, али ја налазим да је потребно раширити, развити и ближе одредити све што се тиче пороте, Мислим да у нас треба да буде четири врсте пороте. У парби око земље, довољно је ако оба суседа одреде по једнаки број сведока. За наше приморје имамо већ другу врсту пороте, која се вове станак. да парбе пзмеђу наших Саса, Дубровчана, странаца и наших људи треба установити трећу врсту пороте у којој ће бити пола поротника наших, а пола страних. Најзад мислим да за разбојништва, крађу стоке и ствари, за убиство намерно и нехотично треба установити четврту врсту пороте. Са поротницима не треба мешати душевнике, који увимљу, на душу да је неко крив за намерну по-

[20