Čovek i inventivni život

64 Божидар П. М. Ћурчић

реч стварања, могли учинити исту опаску у погледу себе. Међутим, они би осетили, ако би за то били способни, неповољне стране њихове поикилотермије која их потчињава променама околне температуре. Човек не познаје ове неповољности. Све што бисмо могли очекивати од нашег органског усавршавања пре би било квантитативне природе: извесна већа изоштреност чула, јер се у читавој серији Кичмењака не види појава ниједног новог чула изузев оних пет које налазимо већ у основици еволутивне серије. Приметимо да многа усавршавања не би била од већег значаја, пошто их технички изуми замењују у мери која се физиолошки не би могла достићи: механичка снага мотора, видна оштрина микроскопа, брзина лета авиона.

| Укратко ми верујемо да можемо подржати ту тезу, да је појава људског духа у вези са завршним степеном еволуције органског типа којем ми припадамо; да се људски дух, обележен оним што може да произведе у спољашњем материјалном свету, појавио кад је завршио своје унутрашње дело (физиолошко, биолошко).

Биолошка инвенција користи се механизмом инстинката као и сваки други механизам живога бића. Ако ми не придајемо интелигенцији оно што припада инстинктима, животињска интелигенција је скромна. То нас је научило да исто тако будемо скромни у нашим захтевима кад је у питању животињска интелигенција. Ми смо испуњени дивљењем пред псом који уме да отвори врата, или пред мачком која подиже поклопац са лонца. Али посматрајући кокош која сатима чини напоре да прође кроз решетку исувише густу да би кроз њу могла протурити главу, гледајући коња који наставља да једе своје сено док му отварају лобању, и уопште пред понашањем животиња у околностима које стављају своју интелигенцију на пробу, ми имамо осећање да се налазимо у присуству унижених бића, која нас жалосте.

3 Тиче се инвентивне интелигенције, способности размишљања. Сасвим је друкчије са осећањима. Код пса налазимо, на пример, осећања верности, привржености, наклоности, сажаљења, пожртвовања, која нису честа код људи и која су у супротности са животињском интелигенцијом.