Dabro-bosanski Istočnik

5*

Св. 9 и 10

Б.-Х. ИСТОШ1ИК

Стр. 379

сребра, гвозкђа и дрвета, а често и саме живе створове божије и небесна свјетила признаваше за богове. Зато нас Бог овом заповиједи од тога одвраћа и забраљује идолопоклонство, среброл>убије, страсти тјелесне, лидемјерство и варања. Што се пак пред св. иконама молимо, то је за то, што гледајући лик једног светитеља умно и у мислима преносимо се њему, а не самој икони, која сама по себи неби у стању била помоћи. Трећа заповијед" г Не узимај имена Тосиода ЈВога швога узалуд. и Том заповиједи Бог забрањује клети се ондје, гдје није потреба. Сваки гријеши, који се у свакој беспослици и криво куне ; који заклетву своју гази и неће да изврши, што обећа. У осталом допуштено је и заклети се, али у истинитој ствари и кад је нужда, а особито онда, када то судска власт тражи, јер ако је клетва права, Бог се тада слави п не омаловажава. Четврта заповијед: „ Номени се дана седмог, шеста дана ради и у ше све своје послове изврши; а седми дан долази у цркву и Ђогу се моли и . П1та нам се том заповиједи налаже, то ћете и сами лако разумјети. Седми дан у стара времена, био је субота и значи одмор. Суботу је од Васкрсења Христова замијенила св. Недјеља, и ми Хришћани светкујемо њу. Сваки, који у недјел.не дане иза цркве изостаје, даље, који сироте ненадгледа, који у те дане много пије и т. д., гријеши и, каогод, што је грјешно у неђељне и празничне дане црквом одређене радити теретне иосдове, тако исто и у дане радне грјешно је лежати и не радити. Пета заповијед : „ Слугиај оца твога и матаер, да ти добро будне и да дуго поживиги на земљи и . Овом заповиједи налаже Бог почитовати и слушати родитеље, а осим њи и старјешине законске и земаљске (грађанске), учитеље, благодјетеље и све, који су год старији. Шеста заповијед : Ћ Не уби и . Овом заповиједи забрањује Бог, не само убити другога каквим оруђем тјелесно, него још и да му никаква вриједа не наносимо; јер, убилац је исто тако и онај, који украде, упали, облаже и криво на на суду освједочи. Колико-год заповијед ова за-

брањује другога убити, још више запрјечује убити себе самога; јер је сам Бог н&ше тијело створио, и Он има над њим потпуну власт, а ми сами никако. Себе убија и онај, који јелом и пићем претовари се или ма којим другим начином живот свој скраћује. Седма заповијед : п Не чини прељубе и . Заповиједи овом оће Бог чесност од онијех, који су у брачној свези ; а чистоту тјелесну од онијех, који су још безбрачни. Уз то се налаже, да се сваки чува пијанства, срамни ријечи, развратна друштва и нечисти мисли и жеља; а велики гријех блуд или прељубу строго забрашује ради наше тјелесне и душевне среће. Осиа заповијед : „Не укради и . — Не треба, да туђе добро крадемо, отимамо — нити и једним начином прпсвајамо. За то гријеше: разбојници, лопови, продавци, који у вријеме глади за скупе новце продају жито, а послије зато узимју од купаца кућу, њиву, вола, коња и т. д. Затијем они, који варају и рђчве и јевтине ствари под добре и скупе продају; као и они, који оће по миту да суде. Девета заповијед: г Не свједочи ла?кно на ближњега твога и . — Криво на суду свједочити или ма ђе лагати, другога проносити и потворати грјешно је. Истину и оно што јест, прави Хришћанин дужан је и треба да исповједа. Десета заповијед: „ Не пожелгс нишша, што је год туђе и . — Не само желити туђе добро, него још ни помислити зла другоме не треба. Оно, што је туђе — није твоје. Са сопственим својим стањем и имањем човјек треба да се задовољи са тим увјерењем, да ће Бог дати свакоме и онолико, колико који заслужи. У ово десет поменути заповједи садрже се све саме истине и благо онима, који живот свој по њима проводе. Они ће од Бога вјечну награду добити и с њиме у сјединењу живити. На протпв они, који су закон Божи презирали и само своме тијелу угађали, те ће на земљи непрестано савјест гристи и мучити, а по смрти чекају их вјечите и ужасне праведне кезне Божије. — Амин.