Dela Vojislava Ilića. [Knj.] 1

"описи и рефлексије не остају само то, него су увек она виша врста уметности, која тражи и изражава интимну и тајну везу између наших „душа и мртвих ствари, те оставља често пута импресију која остаје и која врло споро ишчезава.

На је најбољи представник те поезије „штимунга“, у којој га нико ни пре ни после њега није пребацио. Било да је опевао моменте

своје личне прошлости и успомена као у Једној

Ноћи, у Привиђењу, у Увелој Ружи, у песмама Госпођици Н., било у оним стварима са мотивима из француске, словенске, римске и грчке "историје, као што су Последња Ноћ у Тамилу, Пепина на Руднику, Кориншска Хешера, п многобројне друге, — он је увек умео ванредно осетити и дати дух једнога момента и једне ситуације, што је увек значило много више од сувих, ма како брижљиво покупљених историјских, археолошких и митолошких података. Његов опис последње ноћи Луја ХМГу парискоме замку 'Тамплу, и ако у њему нема никаквих конкретних појединости, чини ванредно снажан и тачан утисак једне ноћи у Револуцији, мирне па ипак језовите, једне атмосфере напуњене 'електрицитетом, и расположења које је морао имати историјски заточеник Тампла. Исто тако, можда и с више успеха, он је осећао лепоту и дух античке, грчке и римске прошлости, и дао дуг низ песама тих мотива. Пезнато је да се Војислав одушевљавао старим животом античХхП