Delo

62 Д Е Л 0 разбсљевања услед храњења са главичавим стрмним жнтом или са кукурузом.” Ако смо на чисто с тиме, шта је пелагра, и да она долази услед хране са поквареним кукурузним брашном, поред других рђавнх здравствених, друштвених п економних неприлика — онда, где су двојица, ту већ мора бити и још који. Под оним истнм околностима, и под оним истим погодбама, иод којима живе она двојица, живе и «једу искључиво качамак («мамаљугу”) од кукурузног брашна” хиљадама, те по томе je јамачно и број пелагрозних и у Србији много, много већи. Друга је то ствар, што ми, лекари, немамо воље ни љубави за праксу на селу, што се нерадо бавимо и размишљамо о злу и невољи нашег простог сиромашног света Од тих таквих, особито краставих болесника, одмах окрећемо главу на страну, нећемо добро ни да их погледамо, а камо ли да се око њих заннтересујемо и задржимо, иначе све су прилике за то, да би и ми, у Србијп, по многим нашим покрајинама, где се народ храни кукурузом, наишли на много таквих јадних и нагрђених бедника. У другом таквом извешћу, опет под насловом: «3дравље у 'Србији 1880 г.” штампа се у службеннм новинама «Народном Здрављу” и оглашава као веома интересантан извештај црноречког окружног Физикуса. Између осталих интересантности у истом извештају може да се прочита и ово: (СДо сазревања јечма, владала је јака оскудица у храни, за то сиромашни сталеж, особито Власп бољевачког среза млели су тЈмузину, као неки сурогат уз кукуруз, да би *се лакше исхранили.' Од тулузине па све до на крај, ја сам навлаш два пут подвукао ово толнко интересантно место у годишњем санитетском извсштају црпоречког окружног Физикуса Колико интересантпо у толико је то место важпо и значајно с тога, што то није нзговорио нн „нуховски трибун”, нити га је исппсао какав демагог-доктор, који «вири из сеоског опанка”.... То су слова сада већ покојног, многогодишњег црноречког окружног Физикуса, др. Мачаја. То је бно лекар и прнродњак, који је нознавао људе, округ и прилике у њему као ретко који -ДРуги.