Delo

ДРУШТВЕНИ живот 111 Узроци, због којих се чиновник може и треба ноиравно казнити. сви су природе такве, да се у оншге јављају као недовољна или ненравилна примена службе, или као понижавање ауторитега службеног, у колико то није случај кривице, која документује одсуство, или једне. нли више основних погодаба, потреблих за вршење државне службе, ге да због тога греба чиновник да изгуби право на државну службу. Пз истих узрока највиша редовна нретпостављена власт не може имати право самосталне употребе свију оних мера, којима би се зависност чиновнпка појачавала, на основи овлашћеног независног утицаја на она права чиновничка, која продстављају сав његов неиосредни интерес, што га има или треба да га има у државној служби. То ie разлог да и нитање о унстређкњу чиновника u његовом аремештању мора имати једну, начелно обележену и толико одређену основу, коликоје потребно, па да се оба ова акта не врше на једној произвољној основи, као што је независна оцена u воља инстанце, нитп без документоване јаче разложности, да су ти акти и у ствари солидарни са иостављеним начелом закона, дакле јавном интересу Примена ових назора посао је израде закона, а овај посао није предмет наше задаће у овој расправи. Осигурањем здраве дисцигшине, у правцу одстрањивања оних утицаја инстанце, које би биле шгетне по службу, није учињено све. Потребно је, што јаче онемогућити несавесно вршење службе, и у случајевима, кад је оно ресултат непосредне нницијативе самог чиновннка, који је несавесно у извесном службеном случају постунио. Ова потреба главна је основа и казнене дисциилинске властн, и дисциплинског ауторитета надлештва у смислу надзорне власти. Због тога се сва власт мора најодлучније примсњивати у свпма случајевима, у којима се то законскп правда, без икаквих других обзира. А да би она и као превентива, стално утицала на држање чиновника, треба код овога да постоји уверење, да се она не може избећи, но да по иравилу мора у брзо сљедовати учињеној погрешци. А да би овакво уверење могло постојати, потребна је нарочито организована стална инсаекција. Ова инспекција самим тим, што се односи на испитивање и оцену. у колнко се служба савесно врши, и што има задагак да у том односу изналази случајеве примењене, доказане несавесности, мора ирвенствено бити од ауторитета, као несумњнво спремна у пословима на које се њена надлежност простире. А зато шго се од ње очекује само поступно објетнвно вршење дужностп, и игго њена оцена треба да буде од важностп по ингересе државне службе и интересе чиновника, а нарочито за квалиФикацију чиновника н примену казне, лични састав инспекције не сме да буде зависан ни од воље интересованих надлештава, на које би се надлежност инспекције иростирала, нп од неограничене произвољности највише дисциплинске власти, која непосредно пма да се користи ресултатпма инспекције. Пз истих разлога, и што је оиравдано мислити да ће зајемчена сталност и независност инспекције, усљед чешће а доста