Delo

ПO3OРИШНИ ПРЕГЛЕД

Нови ствл 1 ) од Јоре СавпКа главнога редитеља минхенскога дворскога лозорпшта Пдеалпзам, спмболизам, реадизам, натуралпзам Једна ствар. многа пмена. Kao да свакп заиста знатнп песник, свакп правп глумац све то не олпчава заједно. Зар Шекспир, велнкн мајстор, није y једно пдеалпста, спмболпста, реалиста п натуралнста ? Може лп бптп реалпстичннјпх особа него што су неке нз „Разбојнпка,“ или што су старп Мплер и његова госпођа, плп стари коморнпк, црнац Мула Хасан пли убице Деверу и Магдоналд, y пркос стихова? Би ликоји од „вовпјпх -1 могао сликатп реалнпје и натуралистичнпје него што je то чпнпо Гехе'? У „Гсцу Аделхаиду u судију Зелбида п бунтовне саљаке. У „Фаусту' ; МеФпсто, Марта Швертлаји, Лиехен на бунару, a поред ње ГретхенУ Нпје ли већина особа Лесинговпх баш реалпстпчна y најбољем смислу? Huje лп код Клајста поред „Кетхена“ п „Принца Хамбуршкога“ п „Сеоскп кмет Адам“ ? Може ли опет, y пркос стпхова, бптп реалпстичнпјих дела него што су „Краљ Оскар" пли „ЈсвреЈка пз Толеда" од ГрилпарцераУ Тако су н другн песнпдп, као Ото Лудвиг п Фрпдрих Хебел, створплп знатна дела најразлпчнтнјих праваца. Поред „Наследнога шумара“ стоје „Макавејди“ и „Анђео Аугсбуршкп“ поред „Mapuje Магдалене“ стоји „Гигес.“ Huje лп н Вилбрант поред „Кћери господина Фабрпцнјуса“ написао „Мајсторе пз Талмирс" V Тако морају и правп глумци евоје умење толпко да рашире, да су y стању савладати оба ллп управо све правце. To су етари глу.мци збнља урадпли, a од млађих п новијпх чине то OHuf, којп што знају. Старп Екхоф био je мајстор y впсокпм п наЈвпшпм трагедијама, чак п ‘у Александринцпма, алп правп мајстор

*) Бечки критичар Херман Бар, желећи да чује мишљеља о будућности глумачке вештиие, обратпо ce многим, зато пптање мсродавшгм особамаи изнеоје њихова мгппљења y поддиску бечкога лпста „Deutsche Zeitung'. Између осталцх обратио ce г. Бар и „г. Јоцп Савлћу, изврсноме главном реднтељу минхенскога дворског позоришта, прве немачке позоршгце y царевини*. Вреди jour поненути, да je г. Бар са стране —ванБеча—запитао спега три особе: Еманула Рајхера, „којц je y Берлину мајетор натурадизма 1 “ АдолФа .ТАронжа, управника берлинскога позоришта, u нашега Јоцу Савића.