Delo

70 Д Е Л 0 Емоције или душевни иокрети. До проматрања Lubbok-ових, подацн о мрављим душевним покретима били су ретки, недовољни. Оно што карактерисаше мраве као животиње, оно штО' јако истицаше њихово животињско порекло беше утврђено многим Фактима. Тек је Lubbok изнео да и мрави имају бартрагове симпатије, сажаљења, да имају бар трагове племенитости. Lubbok додаје да су ови душевни покрети ређи, но они у којима се огледају мрави као животиње са осветом, мржњом, крвожедношћу итд. Не наводећи Lubbok-ова посматрања, ја ћу по Romanes-y да наведем посматрања Belt-ова је метнуо на једног мрава врсте Ecitor hamata један камичак. Она} мрав што изађе за овим натовареним, потруди се, да о тој несрећи обавести целу задругу. Трчећи од једног до другог, обавести их, пипајући их пипцима, те сви навалише да ослободе онога бедника невоље, што га ненадно беше снашла. Јадни гураху камен, а други вукоше мрава за ноге да га извуку испод камена. Они рађаху, брзо али толико обазриво. да мраву ноге не покидају. Најзад им посао испаде за руком и ослобођени друг весело им се придружи. Другом приликом Belt облегш иловачом другога мрава, остављајући му само пипке слободне Чим су то његови другови приметили, они почеше грицкати иловачу, само да ослободе свога друга. То им је био пут најбржи и најлакши, те су и успели. Другом приликом Belt је учинио то исто. Видећи дуги низ мрави што путоваху, он опет облепи једнога мрава иловачом остављајући му само главу слободну. Неколико његових другова прођоше мимо њега не примећујући ништа. Доцније један примети то, те покуша да спасе свога друга. Не могући ништа сам, он отрча,. те Belt мишљаше да остави свога друга да се и даље мучи. Но он беше отишао за помоћ, јер после неколико треиутака врати се са 12 другова, који беху потпуно обавештени, јер сеупутише право облепљеном мраву. Навалише и ослободмше га. Belt додаје : «Ово је нешто више од инстинкта. Међу вишим сисавцима једино човек може да комбинише помоћ са симпатијом”. Из свега овога довде види се, да је у мрави развијон алтруизам, чија је широка основица симпатија. Види се, да су мрави много иаметнији но што се обично мисли, види се, да су дела величанствене природе у маломе велика, в.иди се да је: «Природа у најмањем највећа”. Врање 1895 год. р/В^Б. М- Давидови^б.