Delo

4г>2 Д Е Л 0 мухамеданаца. агигација са стране. Али кад се већ ннје могла даље трпити брука пред образованнм свијетом, n кад је већ почело пзбнјати на јавност у какву је сиротпњу увалила сељачки сталеж економска политика бос. владе онда се прнбјегло другом средству, а на име иочола је земаљска влада поклањати иуста земллгшта оннм мухамеданцима којн би се пријавнли да хоће да се селе у Азију, на поред тога пружати им материјалну иомоћ за градњу кућа и зграда, те преко свега још п набављати им стоку која им је за рад нужна. Овде узгред имадемо само једну напомену за коју унапред молимо да нам се никако крпво не буде тумачила. 31н у опште неимамо шта иротпв тога што влада поклања земљншга браћи сиромашним мухамеданцима. Него овде имадемо само ово да напоменемо. Земаљска влада одредила је за насељавање мухамеданаца земљишга у тако звано.ч или правпје рећп од бос. владе крштеио.ч селу Босанском Свињару. Земљиште које je досад бос. влада населила већ око 200 мухамеданскпх нородпца налазп се међу селима у којпма живе самн православнп. Читава околпца од стотинама села насељена je самим православнпм, те је и ово земљпште било главни иашњаци п жировњаци у којима су своју стоку православнн пз околних села хранили. Чпм је влада почела дијелпти мухамеданцпма земљпшта одма је било иравославне . спротпње која је ишла молити да се и њима даде земљишта, под оним истим условима под којима се даје н мухамеданцима. Власг нпје хтјела ни да чује него их је на најбруталнији начин терала, нак шта вшне ишло се тако далеко да је био и оваки један случај. Стеван Стаипћ нз Ситнеша добротом једног котар. предстојника населио се био на том земљишту н нешто земље обрађивао те је држави оспм десегине још по 4 Фор. од -сваке днине земље плаћао. Чим је власт почела насељавати мухамеданце, ње.му је казато да се одма сели са тог земљншта. Узадуд је Стеван молпо да остане на томземљншту. све је било забадава. Сличних примјера мн бн још могли овде ндвести али мислимо да је u ово шго казасмо доста. Мислимо да није нужде даље ни доказивати да овако ностунање владпно само доводп и распаљује мржњу и завист међу једнокрвном вјером раздјељеном браћом. Прпродно је да један православни не може ]>авнодушно гледати, да влада иоклања једно земљиште или какав шумом засађени гај који су његовн стари гајили и неговали — једном мухамеданцу п то само зато што је он мухамеданац, док н православни је псго тако сиротиња, и ои обрађује гуђе земљиште, и он као син ове земљс требао би да има једна иста нрава као и мухамеданац али он зна да он то не може добнти што је цранославнн, па поред тога што зна да је још Србин. Здрав разум, правда сама, миспја коју је аустриска влада од Евроне и берлинског конгреса на се нрнмила, захтјевају од босанске владе односно мин. Калаја, да у оваким нрплнкама буду беснристрасни те да помажу нодједнако н православне н мухамеДанцс. Али ето видимо да је обратно u да госноднн министар Калај клд се рпјешпо, да због неуспеха у сво.јој еконо.мској нолитици покла-