Delo

ЗАНАТСКЕ ШКОЛЕ 99 practical). Ђак долази врло мало у додир са реалним Фактима, и какав данас постоји тај систем џе развија у човеку ни оне моћи које су му најважније по индустријски живот; ја мислим па моћ посматрања, јаче оцене и тачности у раду, моћи које човека упућују на ствари у место на голе речи.м'3) У Шведској и Финској настава ручних радова уведена је у основне школе и чини базис даљега образовања. Странци који су те школе ноходили тврде да тако спојени радови руку и ума дејствују благодетно на умну и моралну страну као и на физички развитак деце. У Америци се ручни радови практикују у понеким највишим школама. На университету у итачком (Cornell-Univerzitj of Jthaca), на вишој индустријској школи у Арканзасу (Arkansas Jndustrial Univerzity) и многим другим институтима уступа се доста места ручној настави. Поред виших студпја из математике, Физике, историје, ФилосоФије и других наука, слушаоци се ни мало не устручавају израђивати предмете од дрвета и метала. Ма првоме од поменутих университета већи део ђака прибавља тим путем себи средства за школовање. Још у години 1870.университег је издао ђацима преко петнаест хиљада динара, откупивши њихове рукотворине. И што је вредно напоменути, слушаоци који се занимају ручним радовнма показују више марљивости и јачу вољу у наукама од оних који се баве изучавањем теоријских знања. Неколико часова корисног ручног рада не само да не смета мисленоме делању него га још стимулира и окрепљује. За доказ тога служи нам и тај Факт што су прости Фабрични радници, без познавања класичних студија и појединих теорија изумели и усавршили многе покретачке моторе и машине које су произвеле револуцију у индустрији прошлога века. Многи холандски сликари у седамнаестом и осамнаестом веку који су оставили ремек дела у сликарству обављали су једновремено са својом вештином проФесије индустријске и трговачке. Велики умови који су поставили и утврдили најважније ириродне законе и научне системе нису презирали ручни рад. Галилеј је својим рукама направио телескоп. Њутон се из младости вежбао у изради физичких инструмената, и кад је отпочео своја истраживања у оптици толико се био извештио да lB) Address delioređ by professor Huxley, у National Association ehe, 1887. стр. 3. 7*