Delo

'Л20 Д Е Л 0 допустите ми да вам изјавим да сам одустао и због тога, што ми се малко прешно чнни. Сад, то је моје мпшљење, а како ће поштованн читаоци о томе мислити то је сасвим њихова ствар. Мислили они шта хтели, а ја ћу даље, па мајде и ирогунђали што противу мене, бива, као да нисам потпуно искрен, ма да су днп овамо озбиљни! Према прописаним реФормама народна просвета била би под старате.вством министарства просвете, односно, оно би имало да водп надзор и да просвету потпомаже, да троши, дакле, на њу. Како постоје сада школе по јевропским областнма турске даревипе, то у неколико зпају читаоци ,Дела* и из мојих иређашњих писама. Али према овим реФормним законима изгледа, као да ће само министарство потпомагати, ако не п издржавати ове школе. Ја сам питао за објашњење по овој ствари и многе компетентне личности објасниле су ми, да оне разумеју, да ће влада трошити на просвету свију својих поданика; али да ће, по свој прилици. ударити нови прирез на своје подапике ради добављања средстава за тај нови издатак. Такво мишљење у главноме преовлађује односно ове ствари. Ако збиља тако буде, ми немамо чему да се порадујемо. У појединим санцацима, који су много удаљени од престоннце, те и пажње минпстарства просвете, мутесариФи су се сами постарали и разрезали прирез, створили фонд .за издржавање школа. Оставимо друге санџаке; ено вам. у вашем неиосредном суседству. ново-пазарског санџака. у коме се, неколнко су већ година, разрезује и купи тај прирез и од мухамеданаца и од хришћана, а особито ових. Међу тим до данашњега дана ни један учнтељ хришћанских школа није добио ни кршепе паре; чак је у иоследње време постало опасно тражити — нека то, него и распитиватн се о томе; ваља платити, па ћутатн. А пошто општине учнтељима морају плаћатн, ваља разрезатн нов прирез. Према томе хришћанско становннштво дупло стају његове школе и услед тога не треба се чудити, што у дотичним санџацима не ностоји већи број школа. За то се немамо чему радовати. Чак је опасност да ће се број школа и ироредити, ако њихова администрација испадие из руку општина и пређе на чнновннке. које буде постављало мннистарство просвете (меарнФе), јер, иошто ће онда наступитн н за учитеље исте. прилике у погледу плата и у опште као што су и за све чиновпике у Турској, онда ће бити ретки они, који ће се решити да учитељују у Турској. Нрикупљеним прирезом плаћаће се учитељи мухамеданских школа, чији ће се број свакако знатно иовећатп. а нарочито у местима, где мухамеданско становништво говори језнке својих ттредака (у новопазарском српски, у санџацнма јањинског вилајета арбанашки и грчкн и т. д.); а оно што претекне даваће се, као мидост, школама других вероисповести. Такав је у изгледу плод реФорама односно просвете. Нначе као какве би се друкчије подразумевале? Попраи.вање нрограма по мухамеданским школама то је чисто турска приватна ствар. која нма слабе, а готово може се рећи нема никакве директне везе са реФормама, овако како су сад иоправљени тн добросрећни програми; кад би ти програми бнлн тако удешени, да се може, на иример, по на-