Delo

ПНСМО ИЗ ТУРСКЕ 321 родним школама предавати поред турске и новесница дотичпога народа, чијим се нменом днче млади ученпци, то би имадо присније везе са реФормама. Ал’ овакви ирограми. који не допуштају да се из повеспице предаје шта више сем стари век н нешто врло мало н врло сакато нз средњега века, то је далеко од нанрсдних појмова. А кад је гако по мухамедапским школама, замислите како ли је но школама других пародности и вера. — И то је, дакле, бош лакрдија! Према прописаннм реФормама порезе и ирирезе купиће порезници носредством мухтара. То је тако вазда н било. У том погледу пнје се пп за длаку напред крочило. Порез ће се купнти прво од хришћана и већ на познати начин: нагло, строго, у певреме (марта и аирила месеца). Зеленаши ће и да.ве драти нореске гдаве пресланим каматама на позајмљени новац. Десетак ће се такође као н пређе прибирати: рана ће гњити по крстинама док се не нађе купац десетка, који ће доћи да га дигне. а то закашњава обично толико, да се људи упропашћују; шпекуланти, који закупљују те десетке, тераће и даље свој ћеФ. У том погледу, дакле, — а то је врло важна ствар, јер је пољопривреда један од најважнијих извора богаства ове земље — ствар остаје по старом, бива, назадно, штетно као и до сада. То и не мирише на реФорме, но заудара на буђаву извешталост, на стари јаничарлук. Према нрописапим ретормама чнновници морају бнти од првога до последњег спремни људи, којн су свршили школе. То је ужасна иронија поред познатог Факта, да ђаци Турци пролазе кроза цариградске просветне заводе као Мартин кроз Загреб и па крају сваке године добивају од паставника добре белешке или за то, шго су родитељи дотичних ђака неке крупне ,зверке“ у држави, или за то, што ученици пдате наставницима. Ја знам врло много њих, који су дипломе из виших нросветних завода у Цариграду добили тим путем и данас заузимљу врло угледпе иоложаје, ма да су нросте идијоте. Али лако је некоме бити светац, коме је господип Бог ујац, велн народ овамо. Те су реФорме, а поред њих и мпоге друге, прописане, а бцће и многе друге, које ће се тек имати пропнсати, као, на пример, нов и слободнији закон о пггампн, о штампаријама и књижарама, кривнчни и трговински закони и снлество других. Сад, кад ће то бити. или одмах, или, здравље Поже, о св. Живку, то се не зна; али се у велико говори међу нама о томе, да ће бнти. Ја и не помињем, ппти имам кад то да чиним, ш га се све међу нама, а нарочито на овим дугим ноћима, мухабети при егленџи о новинама прогресивним (употребљавам ову страну реч у место сриске с тога, да не би читаоци иомнслили да сс тнче каквог папредњачког дела и код нас, па узели то као да ја иронишем); то би дуго бнло, а ја сам радијн заузети уступљени ми нростор запимљивијим стварима. Међу тим, као што сам казао и у иочетку овога писма, ми овпм вестима о увођењу реФорама н т. д, не нридајемо баш толико велику вредност, не веселимо се, пе ликујемо; или бољс рећи, пама је све нешто хладно око срца, ннсмо тако много очарани. Рекао сам вам, да смо већ