Delo

ЈЕДАН ПОГЛЕД НА НАШЕ НАГОДНО ОБГАЛОВАЊЕ 483 рење, што значи да га код народа н заслужује а који је нначе увек штедл.ив Тај н многи други примери, уверавају нас, да народ на просвету хоће радо да да, али само на праву народну просвету. која ће га у истпни просветити. Најзад, што се још никад нпје покушало, не треба одмах узнмати и да је немогуке. Пека се једна влада подузме да изведе реФорме за ноправку народнога образовања, нека су те реФорме мудро смишљене н добпти тачно срачунате, иа нека за извођење тога тражи н зајам. ми смо тврдо уверени, да ће се наћи велнки број народних иредставника, који ће увидети дајетакво задужење умножење, као што је то лепо рекао, мало нре поменути народни иредставник, који ће п зајам на то одобрити. Све ово речено је како п шта треба радити. ако се хоће да пде нравнм и редовпим иутем, н онда нам је за све го потребно угроишти и досга велике суме новаца. Ми рекосмо п ноказасмо, да се зато и новац може имати, и у то ћемо увек вероватн , те за то пикад нећемо престати да верујемо ни у то. да свака наша општина може имаги и своју редовну осповну школу, н у томо се уверењу нећемо никад поколебати. Али баш нека је и тако како ми не мпслимо; нека се баш п не може добпти поваца да се у свима општинама могу саградпти редовне школе од један пуг: ако се на го мора још чекатн. ако се нађе. да та потреба није баш неодложна; онет има пута н начнна да се дотле помогиемо н без великих материјалннх жртава. Ми можемо место великих сума новаца уложити мало више добре воље. па ипак догле, док не настане могућност да и новаца имамо да њпме свуда подигнемо редовне школе, много да учипнмо за поправку пароднога образовања. Како ? Ево како : Све данашње сеоске основне школе са четири разреда могу се преуредити тако да имају по три разреда.и то да буду редовне основне ушоле. а учење V свакоме разреду да траје, као и до сада 10 и по месеци. Норед ових редовних основпих школа, V сваком срезу да буде по 5, 6, 7, према нотребп и величипн среза Продужних ушола. Продужна школа (она се може и друкчије зватн) да нма два течаја (разреда) од којих ће сваки да траје но 5 и по или 0 зимњих месеци. II ове продужне школе да буду у свему уређене онако, као шго смо изложили за грађапске школе, т. ј. да се и у њима изучава оно, што је према месннм прплнкама од нотребе и корнстн за практичан жнвот мештана; сваки ученик који сврши редовну оеновну школу, мора учитн и у Иродужној школи. где ће се опо знање, које је ученик изнео из редовне основне школе, још боље утврдитн н нроширити још новим знањем. н т. д.. све као што је п за грађанске школе речено. Овоме се не бн нротивнлн пи ђачкп родигељи, јер се овим школовањем не би повећало, нлп тачније, школовање не бн дуже трајало. Овим се олакшава н деци и родитељима њиховнм. Место да деца четврти разред уче годнпу дана, као данас, они би училн две године по 6 месеци, што чинн једну целу годину. Преко целога лета деца би остајала код