Delo

128 Д Е Л 0 мањина може осећати апсолутно независно од масе, и да се псториски процес тиче само тог миноритета. Они су на против нераздвојно везани за масу и материјално и морално; само су за то и велики и славни што има масе, и само за то су и њпхова дела велика јер раде да измене судбину масе, што је њихово поље рада дакле велико. Нити се пак може замислити, да ое та мањина развија, наиредује, а маса остаје негшмична на ступњу, на коме се једном нашла, и не казује никакве знаке прогреса. Тога нема нигде. Где би маса таква била, онда би интелигенција била таква. За што у малих народа врло мало — сразмерно далеко мање — великих људи. Не за то што би ти мали народи били сразмерно неразвијенији интелектуално, и што не би било великих људи, него што велики људи имају узано поље рада, мало маха, мало снаге и средстава, јер је мало масе. Бизмарк поред све своје генијалности у каквој малој балканској држави не би могао извршити уједињење свих њезиних саплеменика а лако му је било да постигне тај циљ с Пруском и немачким народом. И маса се као и појединац и ако не тако брзо развија, живи. Број потреба њених увек расте. Гледишта о срећи и задовољству се мењају. Већи број постаје незадовољним, клице борбе су ту а одмах се нађу и предводитељи — велике личности, који изводе те захтеве. Масе се дакле тиче историски процес нромене; велике личности су њени иуномо&ници, да се послужимо једним званичним термином, који овде има потпуно смисла свог. Па како онда бива историски процес? Познати ес.ејиста, Нордау, схвата историски процес као једну врсту сугестије, коју велики људи врше над масом Као оно кад се преко једне жице превуче гудалом, покрет се пренесе на другу те и ова задрхти, тако се и покрети душе једне преносе на другу. Сугестијом се преносе молекуларна кретања једног мозга на други мозак; воља једне индивидуе потчињује се друго].1) Човек сугериран постаје туђ аутомат. Велике личности сугерирају масу; оне су њезини хипнотизери. Васпитање је једна врста сугесгије. Велики људи васпитавају своје народе, т. ј. сугерирају их; и ко хоће да проучи дух једнога народа, он ће га б уље проучити у самим вођама његовим, а не у њему. 1 РагасТохе уоп Мах ХогДаи, 8觧ез11оп 222.