Delo

132 Д Е Л 0 Кад је маса носилац историског процеса у крајњој инстанци, кад без ње ништа не бива, кад је личност у интелектуалном свом развићу зависна од утицаја средина па отуда и правац њене воље, кад дух времена и историске чињенице истављају објективне границе акцији великих личности. преко којих да пређе за њу је једна немогућност, — онда није ли личност потпуно немоћна ? Није ли онда опет то исто , исти Фатализам, противу кога смо се већ изјаснили? Јер где нема личне акције, утицања на своју судбину, где се маса сматра као једно органско цело, код кога се потребе истина конзеквентно али спонтано без сопствене сарадње развијају , зар онда није то Фатализам, зар је могло бити и других путева и циљева у историском животу до оних, који су били ? Ми не мислимо да је то једина конзеквенца из целокупног досадањег излагања нашег, нити да има чега контрадикторног у томе, ако бисмо тврдили да ипак има места и акцији личности, да надиндивидуални елеменат оставља ипак свога отиска у догађајима и творевинама историским. Личност није прост агенат масе, који извршује њену вољу без иоле индивидуалног свог учешћа. Друштвени проблеми нису као математични — да се у решавање њихово ништа свог, индивидуалног, не може унети. Они нису прости већ компликовани , да је доиста остављено широко поље схватању друштвених проблема, а још шире решавању њихову. Са њихове компликованости долази и разноликост у схватању и извођењу. До природе великих личности којој маса инстиктивно даје мандат, осећајући да ова личност ради у духу њених потреба, зависи како ће и с колико генијалности и дубине схватити и с колико енергије решавати датн проблем. Ту је места за индивидуални, за лични елеменат. Ту има ваздан да се може опазити разлика између личности, да се може видети и вредност великих људи и велики значај њихове акције. , Дух човечанства, вели Лоце, изјављује своје незадовољство, осећање: да га дате прилике гуше, и казује своје расположење пуно жудње и жеља да се то измени; он ставља управо проблеме, којих је решење једна потреба друштвена. Али испуњење ових жеља, и модус којим се извршује то је чисто индивидуална за-