Delo

ЛИЧНОСТ У НСТОРНЈИ 133 слуга1) Често пута свест о потреби није доста јака и заслуга је великих људи, што је они, живље осећајући је, развију до јасноће, да изгледа да они силом натурају и натуре маси нове потребе и указују јој нове циљеве и путове, којим треба да иде. Много су пута велики духови, који далеко напред виде, умели ону бујицу расположења и осећања масе, тако да скрену да она заборави свој првобитни циљ , те су — масу и њено расположење — могли за које дуже време да потчине да иде за циљевима, које су они вештачки истакли2). Отуда није чудо што су кад када облици мишљења, идеје и уверења, које су велики таленти инаугурисали, пркосили и опирали се вековима људскоме напретку. Зависност од природе гонила је човека на проналажење срества у борби с њом, и мисли које су га у овоме помогле, потекле су из обичног, свагдашњег искуства, тако да се н. пр. за оруђа, оружје, посуђе, украсе, и т. д. може одмах познати да одговарају потреби, која има корена у општем човечјем ин стикту. Ну сва Финија и савршенија оруђа и т. д. дело су појединаца личности. Да нам је нужно оружје да се бранимо, то је опште човечанска потреба, али данашња репетирка за то није дело масе, већ извесне личности. Или узмимо други пример — религију. Она има корена н. пр. у каквој нејасној Форми сањалиштва, али религија ниједна није без кога свога познатог оснивача, без личности дакле. Личност је овде извршила жељу и потребе масе, а индивидуално је оно, како је она извршила, какву је религију створила 3) Исто то је и са акцијом личности у политичкој области. Она добија — не Формално и видљиво — од масе као мандат, чија је њена акиија у духу њезиних, масиних, потреба. Како ће она то извести — који ће моменат у врло компликованом историском задатку највише уочити, где ће и како ће развити своју енергију — све је то зависно од личности, ту се ставља на пробу њезин индивидуалитет. У границама тога мандата расположења и потреба масе — кретање је личности слободно, ту ’) Бокге Мјкгокозтоз III 66. 2) 3) П п 66. 68 V