Delo

ИСТОРИСКИ ЕЛЕМЕНТИ 77 су га од вере отргнути. Тим влада није збиља главу морила, али је ту место ње била силна католичка црква, те су државне власти на њен прозелитисам гледале кроз прсте и с јавном наклоњеношћу. На збијена се села истина ређе ударало, али кад би појединац или једна кућа запала у католичку средину, чекаше им извесно католичење ако не прво оно друго или треће колено. Најлепши су пример многобројни православни Херцеговци који се населише по острвима. А католик, ма где залутао није могао бити изгубњен за своју цркву. Последице једнога и другога нису, разуме се, изостајале. Све ово што се до сад говорило тицало се млетачкога дела Далмације: у дубровачком није међу тим било талијанских дуждеваца. Али је и Дубровник био захваћен општим привред* ним опадањем наших крајева; још у њему беше трусова, па беше и домаће лудости. Такво је у осталом било време. Као год Млеци своју, и Дубровник је имао своју политику; она је практички ишла да на својој државној области створи неку своју политичку народност — дубровачку. У почетку је словенска свест била јака, знале су се и нису се хтеле тајити везе своје са суседним Српством. Али кад се временом и Дубровчани заразише талијанским духом, постадоше и они према Српству ексклусивни као год и Млечићи. Према православљу пак беху нетрпљивији но ови. Млечићи никад не допустише да се претворе у просто оруђе црквено: Дубровчани — како видесмо, стари носиоци католичке мисли — не могаху себе одвојити од цркве. Отуд је талијанска црква по дубровачком још силније деловала у духу противном Сриству и Словенству него по млетачким окрузима. Свакојако, оно што се има даље говор^ти о цркви и култури талијанској у Далмацији вреди у главном подЈеднако за целу садашњу покрајину, те га не треба одвајати за поједине њене делове. Реч је дакле о свештенству, које је у покатоличених православних, као год и у старих католика, брижљиво уништавало све што је сматрало као српско обележје. Показали смо како су Српство идентиФиковали с православљем. Услед тогат име, идеали, обичаји уништаваху му се. Хрвати су тобож нешто боље пролазили. Међу тим познато је како су свештеници онога времена свуда радили да убију и само народно песништво.