Delo

84 Д Е 2 0 просдаву китнти српскијем исторнјским сдикама, шга више то забрању.је и приватнпм људима. Догађадо се чак и то да је вдада захтијевада да се нз школе избаци сдика првог српског просвјетитеља светога Саве. У Санском Мосту чак су забраниди и пјесму: Ускликнимо с љубављу. Босанска влада има много врло много средстава, да нам уништи нашу школу и она се њпма брижљиво служи. Тако је она узурпирала себи надзор пад српским школама н без њезине потврде не смије учитељ нп једнога дана учити дјецу; а чекати на њезину погврду значп барем 6 мјесеци бити беспослен. Пошто општпна изабере себи учитеља са свијема квалиФикацијама онда мора молити владу за потврду. Наредба земаљске владе од 25. маја 1892. број 325.224 I. Сада тек настаје искушење за учитеља: влада га куша на све могућне начипе одвратитн од српске школе нуди му награде, нуди му мјесто у комуналној школи са бољом платом и ношто одслужи нрописани број година пензијом, н само јак карактер може свијем тијем невољама да одолп. Догађало се чак и то да влада нађе ману учитељу, па га не потврдн а до мјесец дана га кандидује .за своју комуналну школу н. пр. у Санском Мосту. Пошто влада све могућно покуша а учитеља опет пе примами отеже његовим потврђењем што више да школа што више времена изгуби. Под изговором врховног земаљског надзора мијеша се босанска влада и у најсптније школске ствари, док смо за огоманске владе у томе погледу ималп одријешене руке. Тако властп располажу општинским стварима, утјечу на општинска ријешења н евентуално уништавају пх.Владини повереници улазе са жандарнма у школу п растурују општинске скупштине, које се ондје држе и го без икаква узрока као н. ир. 1894. году Б. Градишци. Иновјерни неправославни повјереници владини прнсуствују сједницама н учествују у рјешавањима, пазе на дневни ред, што се све са каионима православне цркве не слаже. Забрањују куповање и преписивање непокретннна црквене школске општине без претходног допуиггења политичких властп. Не лспуњују наредбе, ^оје се одпосе на употребу ћирилице према црквено-школским ошнтинама већ патурују латн ницу и хрваштину н. пр. у Стоцу, Приједору, Б. Новом , Б. Градишци. Нпште употребу српског имена и пријетњама намећу општпнама назив босанског језика. Ускраћују слободан избор пароха на пример у Мостару. Растерују свешгенике на пример у Б. Новом. Глобе и гоне личио поједине чланове општнне као: предсједннка, тајника и учитеља за ствари за које прима одговорност општина, чему они лично нијесу одговорни као н. ир. у Сарајеву, Доњој Тузли, Б. Новом, Ириједору, Б. Градишци. Зидање српскијех цркава отежава се и потискује из угледних мјеста вароши у неугледне и ван мјеста н. пр. у Б. Новом. Уводе кулук да народ стражари око цркве кад неће да прими снлом наметнутога свештеника н. нр. у Б. Новом. Цркве стоје затворене, а народ остаје без свјештеника н. пр. у Б. Новом, Витасовици На цркве н српске право-