Delo

X Р 0 Н II К А 241 износи око четрдесет гласова. С тим бројем н онакпм гласним матерпјалом не да се с великпм успехом изводитп Бортјансков концерат и Дворжаков 81ађа1 Маиег. Женски су гласови неразвијени, нарочито сопрани имају узан и слаб тон, а алтова правих готово и нема; кад додам да мушки гласни материјал нешто мало боље стоји, онда није чудо што хор није кадар ни звучно 1ог1е да изведе. Морам признати да женски гласови необично личе један на други и да су према томе јако погодни за хорско- певање, за тим да су пријатног тембра, само им све динамичке нијасне не стоје на расположењу, а тако исто ни техннка у изговарању текста. Многа места била су беспрекорна, али, због дужине композиције, на жалост, често се осећала замореност, да је интолација долазила у питање. Концерат је отворен с неколико ситнијих народ. цркв. мелодија које је г. Мокрањац на свој уобнчајени начин хармонизовао. Менп се не донада његов укус у прибележавању црквених мелодија, а и многи други музичари не слажу се с том врстом његовог рада. Далеко би ми милије било, кад би г. Мокрањац у место што се ограничио на хармонизовање црквених песама и што троши много времена око тога посла, кад би на основу тих црквенпх народних мелодија компоновао уметничку црквену музику, потпуно оригиналну мелодију, која би јасно и логично изражавала садржину црквеног текста из које би провејавао православни дух наше црквене песме, да свакн тон потсећа на православно појање, а да обичан слушалац не може познатн, којнм се мотивом народним послужио. Ко претендује на име композитора не сме свој рад ограничити на хармонпзовање народннх песама у руковете, нити се служити народном црквеном мелодијом која је неоснорно својина п умотворина народна, и ту мелодију можда сматрати као свој орнгиналан рад, већ он треба да покаже своју стваралачку моћ и да на подлози народној створи уметничку црквену и световну музику. Кад се то неисцрпно народно благо буде корисно употребило, неће бити потребе да се пева Ауе Мапа и то на латинском језику. Кад је већ реч о Аме Мапа, морам г. солпстн напоменути, да није дорастао за тај посао. Он треба врло много да учи, па тек онда такове композиције да пева. Тенор му је у висипи узан и пискав а дубине никакве нема, за то слушалац није могао ни добити јасну представу о тој мелодпји, ма да су средњи тоновн доста пријатни били. Будући су овом певачу Дело, књ. 35. 16