Delo

250 Д Е Л 0 друма. Сем тога железннчка кола има.ју точкове чврсто наглављене на осовине, а осовине опет махом тако причвршћене за трап колскн, да се не могу измицати нитп обртати, као код обичних кола по друму. Сато железнпчка путања не може да савија у оној мери, у којој мери то могу обични друмови. Ове две чињенице: благн нагибн путање и кривине великог полупречника, чине да се железничке пруге не могу лако превести преко брда, јер кривине с једне стране и нагиби с друге не дају могућностн, да пруга залазн у уске а стрмене долине којима је брдовит предео испресецан. А кад се не може брдо прећи, мора се пробити. Таквнм пробијањем брда може знатно да се скрати пут, а то је за брзину железничког промета од велике важности. Али се понекад прп полагању железница наиђе на широке реке или морске отоке, преко којих треба саградитп мост. У извесним прилнкама грађење моста је немогућно: или с тога, што је тешко доћн до здравице при фунднрању тумбаса и стубова за мост, илн с тога, што би мост сметао пловндби. У таквим приликама одлучују се инжењери да проведу железницу испод реке и речног корита. Кад опет железница има да се проведе кроз многољудне вароши, где је врло жнв улнчни промет, који би железннчки возови у велнкој мерп реметили, н онда се с пругом иде под земљу. Американци опет у таквим прнликама издижу пругу изнад улица. Према томе има у главном три врсте железничких тунела: кроз трун брда, испод корита река или мора и језера, и плитко под земљом. Интересантно је да је први тунел модернога доба израђен у Енглеској за подземну лондонску железницу, и проведен је испод Темзе. Овај је тунел задао енжењерпма највнше посла. Вода га је рушнла, ваздух је у њему био нездрав, земља се суљала. Све .је то учпнило да је просечнн дневни напредак једва износно 16 сантиметара. Тунели се пе граде само због железница. Нма тунела којн служе само зато да се кроз њпх спроведе вода илп пут нли нневматичка пошта, пловни канал и т. д. У Београду ће се за провођење главног канала за одвођење нечнстоће нзраднтн тунел, који ће пребацптп воду пз савског слива у Дунав код Карабурме.